EnergiWatch

Tysk bilindustri langt fra CO2-mål

Det bliver mere end almindeligt vanskeligt for den tyske bilindustri at opfylde EU's kommende mål for CO2-udledning i 2020, viser ny rapport.

Udledningen fra den europæiske bilpark skal ned, og det skal ske inden 2020. Ambitionen er, at biler produceret i Europa i 2020 i gennemsnit kun udleder 95 gram CO2 per kørte kilometer - langt mindre end de 120 gram per kilometer, der er målet i dag.

Sådan lyder det fra EU Kommissionen, men planerne er allerede stødt på voldsom tysk modstand, og blev da også for få dage siden skudt til hjørne. Tyskerne - i form af den netop genvalgte tyske regering - ønsker at kravet først skal være gældende fra 2024 - et krav der nu diskuteres i EU. Og der er god grund til, at netop tyskerne er modstandere af skrappere krav, viser en ny analyse fra PA Consulting Group.

Ingen afklaring på EU's bilkrav

Mens f.eks. franske bilproducenter som Renault, Peugeot/Citroën og italienske Fiat allerede i 2012 havde nedbragt deres gennemsnitlige udledning til omkring 120 gram, drønede tyske bilmærker som VW, BMW og Mercedes stadig rundt med udledninger på mellem 133 og 148 gram per kørte kilometer.

Endnu mere vanskeligt ser det ud for tyskerne, når man ser frem mod 2020. Her vil Renault i følge PA Consultings beregninger havde bragt udledningen ned på omkring 88 gram per kørte kilometer, mens Fiat og Peugeot/Citroén vil være på 91 gram per kilometer. Så langt vil tyskerne langt fra være nået. VW vil være på 100 gram per kilometer, BMW på 103 gram og Mercedes på 104 gram per kilometer.

"Danmark burde være elbil-land"

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Store tyske biler

"Man skal huske på, at bilproducenterne fremstiller meget forskellige typer af biler. De tyske bilproducenter står bag store og tunge biler med mere kraftfulde motorer end gennemsnittet i EU, og derfor er det en større udfordring for dem at nå de 95 gram, end det er for producenterne af mindre biler. I forvejen er det en enorm udfordring for bilindustrien af nå de 95 gram - i gennemsnit taler vi en reduktion på 32 procent frem mod 2020," siger Thomas Goettle, bilindustri-analytiker hos PA Consulting.

Undersøgelsen, der er lavet uafhængigt af bilindustrien, baserer sig på tal fra juni 2013 og prognoser baseret på salgsskøn og sandsynlighedsberegninger over fremtidige bilmodeller. Netop udformningen af fremtidens bilmodeller bliver afgørende for, hvor meget industrien kan reducere sit udslip.

Fiskers batterileverandør uden tro på elbiler

"Reduktionen af CO2 udledning fra biler vil ske skridt for skridt. Når man reducerer en bils vægt med 100 kilo, sparer man i gennemsnit syv gram CO2 per kilometer. Bilproducenterne er nødt til at benytte sig af intelligent design, hvor vægt bliver et af parametrene. Et andet vigtigt indsatsområde bliver down-sizing af motorerne, hvor man får den samme ydelse ud af en mindre motor, eller højere ydelse ud af en allerede eksisterende, men mere effektiv motor. Her kan der være meget at hente for bilfabrikanterne," siger Thomas Goettle.

Elbiler ikke nok

At den tyske regering derfor foreslår en gradvis nedtrapning af CO2-udslippet i en forlænget periode, er ikke overraskende, vurderer Thomas Goettle.

Tyskland satser på brintbiler

"Den tyske regering ønsker med sit forslag at give bilproducenterne mere tid. Hos PA Consulting er vi enige i, at EU bør vedtage en gradvis stramning i 2020-målet, som man har gjort det tidligere med 2015-målet. Det ville give bilproducenterne frem mod 2023 i stedet for 2020 for at få hele flåden ned på 95 gram per kilometer, samtidig med at man kunne kræve, at 70 procent af flåden har nået de 95 gram i 2020," siger Thomas Goettle.

HMN: Sæt fut under gaskøretøjer og spar CO2

At satse på elbiler og andre ikke-fossile teknologier er ikke en løsning i sig selv, vurderer Thomas Goettle.

"Et øget fokus på elbiler vil være et skridt i den rigtige retning. Men at tro, at Tyskland kan nå en million elbiler i 2020 er meget optimistisk. Den elektriske bil kræver meget gunstige vilkår, før den slår igennem. Det sker blandt andet i Norge, og vi kan lære meget af den norske model - hvor Tesla allerede har overhalet VW Golf i salgsstatistikkerne. Men elbilen vil sandsynligvis være bil nummer to i lang tid fremover, og derfor er det nødvendigt at fortsætte arbejdet med at reducere udledningen fra konventionelle benzin- og dieselbiler.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Mere fra EnergiWatch

Ny analyse viser vigtigheden i at bygge og drive energisystemer samlet

I rapporten Systemperspektivanalyse 2022 slår Energinet fast, at det er nødvendigt at tænke på tværs af sektorer og i stedet udvikle og drive det som ét samlet system. Det vil give den maksimale værdiskabelse af den grønne omstilling samt opretholdelse af en høj dansk forsyningssikkerhed.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs