"Danmark burde være elbil-land"

Danmark passer størrelsesmæssigt til elbiler, men Norge er blevet elbillandet.
Foto: ....
Foto: ....
AF KURT HEDEVANG

"Norge er det absolut bedste land for elbilerne. Der satser man virkelig på at give de private bilejere en række fordele, hvis de vælger en elbil. Men det burde jo være Danmark, der var foregangsland for elbilerne. Vi er et lille land uden bjerge, men vi er i den grad afhængig af de politiske beslutninger."

Danmark kan lære meget af Norge, når det gælder udbredelsen af elbiler, mener Mai Louise Agerskov, der er direktør for Insero E-Mobility i Horsens.

Insero E-Mobility arbejder som en projekt- og rådgivningsvirksomhed på at være et samlingspunkt for aktører i den danske branche for elektrisk transport. Firmaet forsøger at hjælpe aktørerne med samarbejde, netværk og udviklingsprojekter. Målet er at skabe vækst og arbejdspladser i branchen for elektrisk transport - e-mobility.

Shell vil lade din elbil op

Norge er elbilernes land

Ensiro E-Mobility har netop i samarbejde med ECOmove og Transportens Innovationsnetværk afviklet en elbilkonference med knap 90 deltagere fra ind- og udland.

På konferencen undrede både danske og udenlandske deltagere sig netop over, at Norge - og ikke Danmark - er verdens centrum for elbiler.

Der er nu flere end 13.000 elbiler i Norge, hvor Tesla S i september blev den mest solgte bil med et salgstal på 800. En anden storsælger er Nissan Leaf. Elbilerne ventes i år at nå op på 6 pct. af bilsalget i Norge. I september stod de for 9 pct. af salget.

I Danmark er der cirka 1.500 elbiler.

Fiskers batterileverandør uden tro på elbiler

Statoil ser mulig forretning

"Elbilerne stormer frem i Norge, men det burde jo være i Danmark," lød det blandt andet fra Sjur Haugen. Han er chef for afdelingen for alternative brændstoffer hos olieselskabet Statoil.

Han mener, at den tunge transportsektor vil gå fra olie til gas, men olieselskabet kan også se en mulig forretning i hurtiglade-stationer til elbiler.

"Så kan vi jo håbe, at ejerne får lidt at spise og drikke, mens de lader bilen op," som han sagde. Han tror i øvrigt, at fremtiden på elbilområdet ser bedst ud for plug-in hybriderne frem for de rene elbiler.

Også Henrik Fisker, der var manden bag elbilen Fisker Karma og firmaet Fisker Automotive, undrer sig over, at elbilerne ikke har fået større udbredelse i Danmark.

"I Danmark burde det være nemt at opbygge et ladenetværk. Men plug-in hybrider som Opel Ampera og Fisker Karma er på grund af afgiftssystemet urimeligt dyre," mener Henrik Fisker.

Renault vil købe Better Place-biler tilbage

Det skal give mening

Mai Louise Agerskov understreger, at elbilerne først og fremmest skal give mening for brugerne.

"Man kan ikke ramme alle, så hvis man vil have flere elbiler i Danmark, skal man sigte mod de segmenter, hvor de passer bedst. Det vil være pendlere, offentlige institutioner og kommuner samt firmaer," siger hun.

"Der findes cirka 400.000 nummer-to-biler i Danmark, og elbilerne er rigtig velegnet til pendlere, fordi de er lydløse at køre i. Hvis man så kan få firmaerne til at etablere ladestandere, begynder det at give mere mening med elbilerne. Samtidig skal vi have udbredt budskabet om, at elbilerne faktisk er billigere i drift. En tysk undersøgelse viser, at elbilerne er op til 60 pct. billigere i drift og vedligeholdelse end almindelige biler. Det har betydning for flådejerne, mens de private bilkøbere først og fremmest ser på anskaffelsesprisen," fortæller Mai Louise Agerskov.

"I øjeblikket modarbejder de mange små biler elbilmarkedet i Danmark. Når minibilen kan købes til den halve pris af elbilen, vælger forbrugerne minibilen," tilføjer hun.

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Elbiler som strømlager

Hun peger også på, at der er behov for nye produkter for at få elbiler og energinet til at spille sammen.

"Vi taler i Danmark meget om at få vedvarende energi i elnettet og om, at vi skal bruge strøm på tidspunkter, når strømmen er billig. Her kunne vi udnytte elbilerne som et strømlager, vi kunne bruge af," forklarer Mai Louise Agerskov.

Det er noget, som den japanske bilproducent Nissan allerede har forsket i og har erfaring med både fra Japan og Tyskland. Japan er et land med risiko for jordskælv og efterfølgende strømafbrydelser. Derfor opstod ideen om at udnytte strøm fra elbilerne.

"En Nissan Leaf har strøm nok til at kunne dække en tysk gennemsnitsfamilies strømforbrug i huset i to dage. Ejerne kan faktisk vælge, om de vil bruge strømmen i hjemmet eller måske sælge den," fortalte Olivier Paturet, general manager i Nissans elbildivision, på elbilkonferencen.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

En mental omstilling

Det vil måske kræve en mental omstilling hos elbilejerne at bruge bilen på den måde - for er der så strøm til at køre om morgenen?

"De fleste elbiler oplades på hjemmeadressen. De offentlige ladestandere bruges faktisk ikke så meget. Men de giver sikkerhed for, at man kan få opladet sin bil," forklarer Mai Louise Agerskov.

Hun mener, at der nok skal gå hul på elbilmarkedet i Danmark.

"Der er flere og flere, der flytter til de store byer. Men samtidig er der stigende fokus på luftkvaliteten, fordi vi gerne vil have, at vores børn vokser op i sunde omgivelser. Derfor tror jeg på, at delebiler vil blive mere udbredt i storbyerne," forklarer hun.

Parallel til solcellerne

Hun drager også en parallel til markedet for solceller.

"Elbilerne befinder sig måske nu, hvor solcellerne var for 15 år siden. Dengang var der mange skeptikere, men pludselig så vi et boom i markedet. Det vil vi nok også se for elbilerne. Lige nu døjer branchen med, at forbrugerne føler, at de skal give køb på noget, hvis de investerer i en elbil. Det sælger man ikke ny teknologi på," forklarer Mai Louise Agerskov.

Samtidig peger hun på, at de såkaldte plug-in hybrider bør fritages for afgift på samme måde som de rene elbiler.

"Man kan måske stille krav om, at de skal kunne køre mindst 80 km på batteriet. I Holland sælger en bil som Opel Ampera godt - også som firmabil," siger Mai Louise Agerskov.

Desuden mener hun, at politikerne bør overveje at fritage elbilerne for parkeringsafgifter, give adgang til kørsel i nødspor på motorvejene, indføre grønne nummerplader så elbilerne skilles sig ud og arbejde for flere "grønne" taxier, da 60 pct. af taxikørslen i Danmark købes af det offentlige.

SÅDAN GØR NORGE

Norge satser målrettet på at gøre elbilerne attraktive for de private bilkøbere. Derfor har ejere af elbiler en række fordele i forhold til andre billister:

Elbilerne er uden afgift og moms.

Den årlige ejerafgift er på 415 norske kr.

Gratis parkering for elbiler

Elbiler må køre i busbanerne.

Gratis opladning ved offentlige ladestandere.

Fritagelse for bomafgifter.

Ekstra kilometergodtgørelse.

Desuden tilbyder den norske stat 50 pct. rabat på firmabilskatten, hvis firmabilen er en elbil.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Den 1. juni begyndte Senvions tidligere økonomidirektør Manav Sharma som amerikansk landechef for Nordex. Snart får han en ny fabrik at råde over. | Photo: Senvion

Nordex genstarter produktion i USA

For abonnenter

Læs også