EnergiWatch

Størstedelen af raffinaderier vil producere heavyfuel i 2020

Selvom langt flere skibe fra 2020 vil bruge lavsvovlholdigt brændstof frem for heavy fuel i 2020, vil størstedelen af raffinaderierne stadig producere det traditionelle brændstof. Det viser en ny undersøgelse gennemført af Reuters.

Foto: BP/PR

60 pct. af raffinaderierne vil i 2020 stadig producere heavy fuel, selvom størstedelen af verdens skibe til den tid vil sejle på lavsvovlholdigt brændstof.

Det viser en opgørelse, Reuters har foretaget blandt 33 af verdens store raffinaderier.

"Selvom efterspørgslen på heavyfuel olie for skibe forventes at falde betydeligt i 2020, vil efterspørgslen på olien til generel strømgeneration og fra generelle forbrugere fortsat være til stede," lyder det fra Japans næststørste raffainderi Idemitsu Kosan til Reuters.

Selvom over halvdelen af raffinaderierne fortsat vil producere det tunge brændstof efter 2020, vil de fleste alligevel begrænse produktionen af heavyfuel, siger 70 pct. af de adspurgte til Reuters. Flere peger på, at produktionen vil være betydeligt lavere fra 2022.

Den italienske raffinaderigruppe Eni lægger vægt på, at selskabet "vil producere en minimal mængde HSFO bare for at tilfredsstille markedets efterspørgsel til skibe, som vil have scrubbere installeret ombord."

 

Spår 100 dollar for en tønde olie inden nytår 

Faldende olielagre og Opec-rygter løfter oliepriserne 

Mere fra EnergiWatch

Fabrikker lukker på grund af høje energipriser

Stigende energipriser tvinger nu producenter af gødning og stål til at lukke fabrikker. Sværvægteren Yara lukker en række europæiske fabrikker, hvilket sender et klart signal om, at der er udsigt til voldsomme prisstigninger på gødning.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs