Debat: Det vil glæde os hvis vi har misforstået Clevers ladeløsning

"Efter vores vurdering strider den reelle binding på et år til én ladeoperatørs løbende ydelser mod Forbrugeraftaleloven," skriver adm. direktør Erik Christian Thrane, Sperto.
Foto: PRSperto
Foto: PRSperto
AF ERIK CHRISTIAN THRANE, ADM. DIREKTØR, SPERTO

I et indlæg i EnergiWatch den 31. marts 2020 anfører VW-importøren Skandinavisk Motor Co. (SMC) og ladeoperatøren Clever, at det er "faktuelt forkert", når Sperto i et indlæg af 27. marts i EnergiWatch anfører, at købere af VW ID.3 bliver "påtvunget" et abonnement til ladeoperatøren Clever i et år.

Det skulle da glæde os i Sperto, hvis der er noget, som vi har misforstået. Så vil vi gerne ledes på rette vej. Men vi synes ikke, det kan misforstås, når det fremgår sort på hvidt af SMC’s hjemmeside, at:

”Med i prisen på […] ID3 1ST følger […] CLEVER Unlimited: ladeboks (inkl. standard-installation), ladebrik til Clevers netværk af offentlige ladestandere og 1 års betalt strøm.”

”Prisen for ID.3 1st ændres ikke såfremt ID.3 kunden ikke ønsker Clever Unlimited eller Clever Unlimited ikke kan etableres på kundens adresse.”

Det må være tydeligt for enhver, at der indgår en komplet ladeløsning med et års "betalt strøm" i bilens købspris. Forbrugeren får ikke så meget som en bøjet 5-øre i nedslag uanset, om man hverken kan eller vil benytte den medfølgende ladeløsning.

Efter vores vurdering strider den reelle binding på 1 år til én ladeoperatørs løbende ydelser mod Forbrugeraftalelovens § 28, stk. 1, der forbyder binding af forbrugere til at aftage ”løbende levering af varer eller tjenesteydelser” i mere end 6 måneder. Endvidere strider det efter vores vurdering mod Forbrugeraftalelovens § 29, stk. 1, hvis forbrugeren ikke kan få refunderet betaling for de ydelser, der ligger ud over en opsigelse efter 6 måneders gyldig binding. Men det lader vi fortrøstningsfuldt rette myndighed afgøre.

Et endnu mere grelt eksempel på påtvunget kundeforhold til en ladeoperatør finder man efter vores opfattelse i prislisten for VW e-up. Det fremgår af prislisten dateret 1. april 2020, at prisen med Clever Unlimited-abonnement er kr. 162.995.

Men hvis man fravælger det abonnement – så koster bilen pludselig kr. 183.995. Forbrugeren straffes altså med en merpris på hele kr. 21.000, hvis man ikke ønsker at blive kunde hos den pågældende ladeoperatør. Er det også ”faktuelt forkert”?

I Sperto bakker vi i øvrigt op om, at den frie presse går kritisk til aktuelle sager, og at de uvildige myndigheder træffer objektive afgørelser. Naturligvis vil Sperto som uafhængig ladeoperatør også fortsat deltage i den offentlige debat.

Vi håber, at flere ladeoperatører og forbruger­organisationer vil deltage i den debat. For debatten er vigtig. Ikke mindst i disse dage, hvor lovgiverne drøfter 50 mio. kr. i statsstøtte til ladeoperatører. Skal den støtte fremme forbrugerbeskyttelse og fri konkurrence eller ej?

Debat: Faktuelt forkert at bilkøbere påtvinges opladning

Debat: Tager FDM parti for én ladeoperatør? 

FDM: Elbilforenings sammenligning af priser ikke helt fair

Ex-konkurrencedirektør: Clevers pris ser meget dyr ud 

Konkurrencestyrelse lynindkalder elbilforening om ladeoperatørs forretningsmodel

Ladeoperatører for elbiler overvåges tæt af konkurrencemyndighed 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også