EnergiWatch

Konkurrencestyrelse lynindkalder elbilforening om ladeoperatørs forretningsmodel

Få uger efter, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen modtog en henvendelse fra den lille elbilforening FDEL om især landets største ladeoperatør, det Seas-NVE-ejede Clever, er foreningen indkaldt til møde om sagen onsdag.

Foto: PR / SEAS-NVE

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen synes at have reageret hurtigt på en henvendelse fra den lille private elbilforening FDEL, der mener, at landets største ladeoperatør, Clever, med sine forretningsmodel på urimelig vis binder kunderne i strid med såvel konkurrence- som forbrugerlovgivningen.

Elbilforeningens henvendelse til den centrale myndighed blev fremsendt den 25. februar i år, og allerede i dag onsdag er foreningen ifølge formanden Anna Hilden indkaldt til et virtuelt møde med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Foreningen med ca. 1.000 betalende medlemmer har opfordret styrelsen til at se nærmere på branchen og især på firmaet Clever A/S, der har den sjællandske elkoncernen Seas-NVE som største ejer, og som anslåes at have en markedsandel for hurtigladere betydeligt over 50 pct.

Rettigheder og binding

Henvendelsen handler groft sagt om overtrædelse af forbrugerrettigheder, misbrug af dominerende stilling samt ulovlig binding af forbrugere i forhold til et EU-direktiv (AFI-diretivet, red.), der bl.a. fastlægger krav om, at "etablering og drift af ladestandere til elektriske køretøjer bør foregå på et konkurrencebaseret marked med åben adgang for alle parter, der er interesseret i at etablere eller drive opladningsinfrastruktur."

Kravene til EU's medlemslande fastslår også, at brugere af el-køretøjer skal have mulighed for opladning på ad hoc-basis, uden at de skal indgå en kontrakt med den pågældende leverandør eller operatør. Samtidig skal priserne for opladning være rimelige, let og klart sammenlignelige, gennemsigtige og ikke-diskriminerende, fremhæver elbilforeningen.

Og det er langt fra tilfældet, mener FDEL når det gælder Clevers forretningsmodel med webbutik og en SMS-kode, der ifølge elbilforeningen udgør en teknisk barriere for reel tilgængelighed af Danmarks "stærkeste" ladenet. Dermed overtrædes forbrugernes ret til praktisk tilgængelighed, mener foreningen.

Høje priser

"Det er endvidere FDEL’s opfattelse, at minimumsprisen på kr. 175 og prisen pr. kilowatttime (kWh), som i bedste fald er kr. 8,75/kWh, er prohibitiv. Der er cirka tale om en faktor 10 i forhold til indkøbsprisen af strøm inklusiv transport. Der er da heller ingen andre operatører, der har så høje priser ved opladning uden kontrakt. Dermed overtrædes forbrugernes ret til rimelige priser," hedder det i elbilforeningens henvendelse til den danske konkurrence- og forbrugermyndighed:

Det er oplagt, at den høje pris på opladning uden kontrakt (og ved roaming) reelt tvinger forbrugerne til at vælge fastprisabonnement hos Clever.

FDEL

"Det er oplagt, at den høje pris på opladning uden kontrakt (og ved roaming) reelt tvinger forbrugerne til at vælge fastprisabonnement hos Clever – der har det udbredte ladenet og de eneste standere mange steder. Men det rammer ikke blot forbrugerne direkte. Det rammer også forbrugerne indirekte og andre operatører. Således er der efter vores opfattelse tale om en eksklusion af andre operatører fra markedet. For uanset hvor billige andre operatører måtte være, eller hvor velbeliggende deres standere måtte være, så er det altid en merudgift, når forbrugerne i forvejen har købt ubegrænset opladning hos én operatør, der er "overalt"," skriver FDEL.

Foreningens henvendelse til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blev aktualiseret af en udtalelse fra transportminister Benny Engelbrecht i Ingeniørens medie Mobilitytech den 21. februar i år, da ministeren forholdte sig til kritikken.

"Ladeoperatørerne opkræver tilsyneladende en betydelig merpris for ladestrøm til de elbilister, som ikke allerede har en kunderelation til den pågældende operatør, men som har behov for at lade deres elbil op, når de er på farten," lød det fra ministeren, der i forhold til prissætningen henviste til konkurrencemyndighederne.

Clever: Ingen kommentar

Kommunikationschef i Clever, Henrik Skyggebjerg, siger til EnergiWatch, at "vi er overrasket over at se anmeldelsen:"

"Vi samarbejder fuldt og fast med myndighederne. Derudover har vi ingen yderligere kommentarer til sagen."

Clever planlægger i år en massiv udbygning, efter at Seas-NVE med knap 95 pct. af ejerskabet samt energikoncernen Nrgi i starten af året ndskød 100 mio. kr. i selskabet.

Pengene bliver ifølge selskabet brugt på ca. 500 offentlige ladepunkter og lynladestationer i Danmark, hvorfor ladeoperatøren vil fordoble sit antal af ladepunkter i 2020.

Seas-NVE skyder 100 millioner i Clever i vild udbygning

Clever: Vi investerer, hvad det kræver

Aura og Spirii indgår samarbejde om ladebokse

Clever forventer lys fremtid trods nyt stort underskud

 

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere