Vestas sætter sejl med millionsponsorat

Et tocifret millionbeløb. Så mange penge har Vestas investeret for at sikre dansk deltagelse ved den prestigefyldte jordomsejling, Volvo Ocean Race, der starter i morgen. Håbet er at udbrede kendskabet til vindmøllegiganten i strategisk vigtige markeder som bl.a. Sydafrika, Kina og USA.
AF MATHILDE IVE, ENERGIWATCH

I morgen lyder startskuddet til verdens hårdeste sejlstævne i havnebyen Alicante i Sydspanien. Med på startlinjen, som en af de syv deltagende både fra blandt andre Abu Dhabi, Sanya i Kina og Portland i USA, ligger Team Vestas Wind, som sejler under den rød-hvide fane.

Det er muligheden for en anderledes promovering af Vestas’ produkter i en række centrale vækstmarkeder, der udover den sportslige markering, har drevet vindmølleproducents beslutning om at investere i en dansk Volvo satsning, lyder det fra Vestas.

"Der er et super godt match imellem Volvo Ocean Race og Vestas. Udover en fælles forståelse for vindudnyttelse og en værdifuld data- og vidensudveksling imellem vores meterologer og besætningen ombord, så kommer Volvo sejladsen også rundt til centrale vækstmarkeder for Vestas. Markeder hvor vi skal hente en stor del af vores omsætning og indtjening over de næste 18-24 måneder," siger Team Vestas Wind's chef for kommunikation og PR, Morten Kamp Jørgensen, til EnergiWatch.

Verdens største vindmølleproducent har eftersigende investeret et tocifret millionbeløb tættere på de hundrede end halvtreds. Koncernens samlede marketingbudget er dog ikke forhøjet med investeringen.

Et af de markeder, hvor Vestas håber sejlads-sponsoratet vil udmønte sig i positiv omtale, er Kina. Her har vindmøllegiganten været kritiseret for at tabe markedsandele til globale konkurrenter som Siemens og Spanske Gamesa

Gamesa scorer 150 megawatt i Kina

Kontakt til kunders kunder

Vestas forventer, at Volvo Ocean Race vil have en direkte positiv effekt på firmaets vækst-strategi med ordre på over 2GW i de markeder, Team Vestas Wind lægger vejen forbi.

I løbet af de kommende ni måneder vil den danske VO65’er, som den officielle bådklasse hedder, finde havn i 11 forskellige lande, hvor der skabes lokalt fokus på begivenheden ved bl.a. korte dags-sejladser og tilskuer-events. Og det er en anderledes og effektiv måde at komme i dialog med sine kunder på, understreger Morten Kamp Jørgensen:

"Volvo Ocean Race åbner døre til en lang række interessenter og offentligheden i det hele taget, som vi ikke selv ville være i stand til at åbne. Til trods for, at vi er en B2B virksomhed, har vi naturligvis også en interesse i at komme i kontakt med vores kunders kunder, og der er Volvo Ocean Race en fantastisk platform."

Budskabet og sloganet "a race we must win", som pryder sejlene på den Vestas-blå båd, har mere betydning end blot at vinde kapløbet til vands, understreger Morten Kamp Jørgensen.

"Vi kom sent ind i kapløbet, men det betyder ikke, vi ikke kan vinde. For os handler Volvo Ocean Race også om at sætte fokus på et kapløb og et formål, der er større end selve kapsejladsen. "A race we must win" dækker over tre store universelle udfordringer, som vores planet står over for, og som vi ønsker at sætte særligt fokus på."

Vestas sponsor for første danske båd i Volvo Ocean Race

Til kamp imod energi-fattigdom

Den danske båd er nemlig ikke eneste projekt, søsat af vindmøllegiganten, som får luft under vingerne på forestående jordomsejling. Ønsket om at gøre opmærksom på energi-fattigdom, klima-forandring og vandmangel i udviklingslandene, især med kampagnen "Wind for Prosperity",, vægter tungt på firmaets agenda.

"Hvis du ikke har adgang til elektricitet så har du heller ikke noget større håb om at få adgang til eksempelvis infrastruktur, rent drikkevand, sundhedssystem, lys på skolerne osv. Volvo-sponsoratet giver os mulighed for at skabe fokus på en global problemstilling, og de løsninger vi kan tilbyde i kraft af vores ekspertise inden for vindenergi," siger Morten Kamp Jørgensen.

1,3 milliarder af verdens befolkning lever i dag, i hvad man ville betegne som energi-fattigdom, helt uden, eller med meget begrænset adgang til elektricitet. Det kan vindmølleenergi, ved opsæt af mindre turbiner i områder med mere end 7 m/s, være med til at ændre på, ifølge Vestas.

Vestas får ny investor-chef 

Så længe vinden blæser

Det er uvist, hvorvidt vindmøllegiganten vil fortsætte sit sponsorat af sejlsporten efter bådene går i mål i Sverige næste år. Men med en sejr i det uofficielle træningsløb fra Alicante til Mallorca og retur i september, vil Morten Kamp Jørgensen dog ikke udelukke, der kunne være tale om en ny “1992” (Danmarks EM-sejr i fodbold, red.), og så bliver snakken derefter.

"A race we must win’ tager sin begyndelse ved starten i Alicante, men rækker langt ud over afslutningen næste år. Det har været helt afgørende for os at skabe en kampagne, der er i stand til at leve videre i sin egen ret, og dermed ikke bare fungere i Volvo Ocean Race kontekst," siger Morten Kamp Jørgensen.

Tydelig bedring hos Vestas kan give opjustering

Vestas-kunde skruer ned for ambitionerne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Den 1. juni begyndte Senvions tidligere økonomidirektør Manav Sharma som amerikansk landechef for Nordex. Snart får han en ny fabrik at råde over. | Foto: Senvion

Nordex genstarter produktion i USA

For abonnenter

Læs også