EnergiWatch

Vindmøller står i vejen for skibstrafikken

Det bliver stadigt mere udfordrende at færdes på verdenshavene, hvor antallet af vindmøller og offshore-aktiviteter hele tiden stiger. Et EU-direktiv skal sikre, at der i fremtiden er plads til alle. Rederiforeningen er positiv.

Et voksende antal vindmøller på større dybder og en stigning i offshore-aktiviteterne udfordrer sejladsen på blandt andet Nordsøen. Et nyt EU-direktiv kræver øget planlægning af havarealerne, så der også i fremtiden er plads til både lystsejlads, naturbeskyttelsesområder og havneudvidelser.

EU-direktivet forventes at træde i kraft i slutningen af 2014, og i Danmarks Rederiforening er man positiv over for tiltaget, der kan være med til at sikre branchens arbejdsplads i fremtiden.

”Direktivet er nødvendigt, da det vil bidrage til en øget koordinering og forudsigelighed for fremtidens aktører på havet. I den forbindelse er det afgørende for vores medlemmer, rederierne, at de også for fremtiden kan følge deres naturlige sejlruter,” siger Danmarks Rederiforenings offshoremedarbejder, chefkonsulent Hilmar Eliasen i en meddelelse.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Lindø klar til produktion af Vestas' kæmpemølle

Gigantisk vindprojekt bremset af sjælden fugl 

”Ud over brændstof- og tidsaspekterne, er der det særlige forhold ved arbejdet med havvindmøller, at vejrforholdene og bølgehøjden er så afgørende. Vinduet, man fartøjerne kan arbejde i, er allerede lille og skal nødig blive mindre ved at bevægeligheden indskrænkes,” tilføjer han.

Senest har rederiforeningen deltaget i en temadag, som blev afholdt af Dansk Selskab for Marinbiologi og Naturstyrelsen, og her blev det blandt andet drøftet, hvordan koordineringen af havnearealerne skal foregå.

Dom øger erstatning for vindmøller

DONG nærmer sig britisk megaprojekt

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs