Da statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) holdt tale ved Folketingets åbning i starten af oktober, fik han store roser med på vejen, da han proklamerede, at der skal køre 1 mio. grønne biler rundt på de danske veje i 2030.
Men uden for Christiansborgs tykke mure er der ikke meget tiltro til, at statsministerens vision kan føres ud i livet.
I hvert fald ikke hvis man spørger Peter Hansen, adm. direktør i bilsælgervirksomheden Andersen & Martini, skriver Børsen.
"Det er politisk smart. Sindssygt smart. Det kan bare ikke lade sig gøre," siger han og henviser til, at salget af rene elbiler fortsat udgør under 1 pct. af de solgte biler i Danmark, og at der langt fra bliver leveret nok elbiler til, at det kan lade sig gøre at få så mange grønne biler på vejene," siger Peter Hansen til avisen.
Han står ikke alene. En rundspørge, som Autobranchen Danmark har lavet, viser, at syv ud af 188 bilforhandlere kalder det "realistisk" eller "meget realistisk" at nå Lars Løkke Rasmussens mål. Omvendt mener 144 bilforhandlere, at det er "urealistisk" eller "meget urealistisk," skriver Børsen.
Det har tidligere været fremme, at det vil koste over 80 mia. kr. at nå regeringens mål om grønne biler i 2030. Børsen kan fortælle, at det nu fremgår af et svar til Finansudvalget, at prisen for statsministerens bilmål vil koste statskassen mellem 50 og 100 mia. kr. frem mod 2030.
Regeringens klimaplan samler støv: S efterlyser grønne forhandlinger
Regeringens klimaplan giver kun 1000 grønne biler på to år