Elbil-lobby til minister: Gør som Sverige

Det er slet ikke så svært at finde formlen for at sætte gang i elbilssalget herhjemme, mener Dansk Elbil Alliance. Her undrer man sig over tirsdagens udmelding fra klimaministeren, som ikke tror, at salget kan løftes ved at holde afgifterne lave.
Foto: PR
Foto: PR

Med kort tid til de kommende forhandlinger om en dansk klimapakke og dermed fremtiden for det danske elbilssalg lægger energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) op til at fastholde en tidligere aftale om at lade registreringsafgiften for elbiler stige til nytår i stedet for at forlænge den nuværende fastfrysning på 20 pct., som andre partier ønsker.

Ministeren forklarer tirsdag i et interview med Børsen, at han slet ikke tror på, at lave registreringsafgifter virker som et effektivt redskab til at fremme salget af de klimavenlige biler.

"Selv hvis vi støttede udbredelsen af elbiler med fuld afgiftsfritagelse, hvilket vi stort set gør nu, ville vi ikke kunne skubbe ret meget på salget af dem. Det er teknologiudvikling, der er brug for til at sikre biler med en længere rækkevidde," siger ministeren til avisen.

"Selv meget store beløb fra statskassen vil ikke skubbe særlig meget på antallet nu og her. Lav afgift på elbiler kommer ikke til at virke," uddyber han.

Klimaminister vil have priserne på elbiler hævet 

Hos Dansk Elbil Alliance, som varetager branchens interesser herhjemme, forstår branchechef Lærke Flader ikke ministerens udlægning af danskernes efterspørgsel.

Hun mener, at der i høj grad er en sammenhæng mellem afgifter og købelyst.

"Jeg er ikke enig i, at afgifterne på elbiler ikke spiller en afgørende rolle for salget. Statistikken taler sit tydelige sprog. De seneste halvandet år har der været ro om afgifterne, og det afspejler sig i et stigende salg af elbiler og opladningshybrider. Jeg er til gengæld enig i, at det ikke er nok, hvis vi skal leve op til den elbilaftale, der blev indgået i 2015," siger hun.

 

Lars Chr. Lilleholt bliver i dagens Børsen også citeret for hellere at ville at kigge på andre måder at fremme elbilssalget på i en overgangsperiode. Det kunne eksempelvis være særlige parkerings- og færgetakster samt mulighed for at kunne køre i busbaner, hvis man har en elbil.

Lærke Flader undrer sig over den politiske diskussion om hvilke håndtag, der virker til fremme af elbilssalget. Hun siger, at det har været tydeligt at se effekterne af politiske tiltag ude i Europa, og derfor behøver der ikke at være en famlen efter virkemidler.

"Sverige, Norge og Holland er meget gode eksempler. Der buldrer salget derudaf, og det er altså sket ved at dreje på meget få håndtag," siger hun og nævner blandt andet en ordning, hvor man har differentieret beskatningen af firmabiler med udgangspunkt i CO2-udledningen.

Virksomheder til Folketinget: Sænk skatten og vi køber grønne firmabiler

Lærke Flader siger, at det tiltag har været medvirkende til, at syv pct. af nybilssalget i Sverige består af elbiler og opladningshybrider. Ifølge Børsen var 0,45 pct. af det samlede nybilssalg herhjemme udgjort af elbiler i årets først syv måneder.

Tidligere i år sendte 14 danske virksomheder et brev til skatteudvalget, hvor man lovede et storindkøb af elbiler til sine ansatte, hvis bare afgifterne i højere grad afspejlede udledningen af klimagasser. Her hed det også, at virksomhederne er "villige til at betale ekstra for grønnere biler til de af vores medarbejdere, som har firmabil."

Det forslag er også tidligere blevet rost for senere hen at få stor indflydelse på brugtbilsmarkedet.

Blandt virksomhederne var Novo Nordisk, Siemens Gamesa, Ørsted og Rambøll.

"Syv pct. af nybilssalget er elbiler og opladningshybrider i Sverige. Det er mere end tre gange så meget som i Danmark. Og teknologien er jo ikke anderledes i Sverige, det er nøjagtigt de samme elbiler og opladningshybrider, der sælges i landene omkring os, som herhjemme. Derfor er læren meget tydeligt, at hvis vilkårene er til stede, så kommer efterspørgslen også," siger Lærke Flader.

Til Børsen siger energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt, at han mener, at der er brug for en bedre infrastruktur herhjemme, hvis salget skal i sving.

"Jeg er sikker på, der vil være rigtig mange elbiler i 2030, ligesom der vil være biler på andre former for vedvarende energi. Derfor er den vigtigste opgave at sikre infrastrukturen, så man f.eks. kan lade sin bil op, uanset hvor man har brug for det."

Den pointe kan Lærke Flader godt følge. Hun mener dog, at udviklingen skal komme andetsteds fra.

"Der er brug for flere ladestandere. Men det er hønen og ægget. Vi har brug for flere elbiler, hvis det skal give mening at opsætte flere ladestandere. Det private marked i Danmark har været meget effektivt til at investere i infrastruktur, hvor både Clever og Eon har sat offentlige ladestandere op, ligesom man også tilbyder løsninger til private."

Sikkert er det, at banen er kridtet op til de politiske forhandlinger. Det er en enig rød blok, som ønsker salget af elbilerne løftet markant. Endnu før politikerne blev enige om en ny energiaftale kort før sommerferien, fremlagde Socialdemokratet sin klimapakke, hvor man ønsker 500.000 elbiler på gaden i 2030.

Lærke Flader glæder sig til forhandlingerne, men advarer imod, hvilke signaler man ender med at sende med en klimapakke.

"Jeg ser frem til forhandlingerne om klimaplanen. CO2-udledningerne fra transportsektoren er blevet klimapolitikkens smertensbarn herhjemme efter, at man sidste år lempede registreringsafgiften for alle biler, altså herunder benzin- og dieselbiler. Jeg synes, at det sender et forkert signal, hvis man året efter vælger at hæve registreringsafgiften på elbiler," siger Lærke Flader.

Elbilerne kommer – spørgsmålet er bare hvor hurtigt Jaguar genoplever E-type - men nu som elbil Elon Musk dropper planer om at tage Tesla af børsmarkedet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også