Maersk: Nye brændstofregler den største ændring i 20-30 år

"Regningen for hele industrien løber måske op i nærheden af et trecifret milliardbeløb," siger Maersk' topchef Søren Skou.
Foto: Ritzau Scanpix/Søren Bidstrup
Foto: Ritzau Scanpix/Søren Bidstrup
AF RITZAU FINANS

Ved indgangen til 2020 træder en helt ny lovgivning for skibsbrændstof i kraft. Det betyder, at selskaberne i sektoren er forpligtet til at udlede langt mindre CO2 end tidligere.

Den opgave bliver grebet forskelligt an blandt rederierne, hvor nogle satser meget på såkaldte scrubbere, der kan rense brændstoffet for svovl, inden det udledes, mens andre går efter at indkøbe brændstof med lavere svovlindhold.

For mange rederier er det en kombination af begge, der er løsningen i første omgang. Men begge dele er en bekostelig affære, og derfor er der tale om en ganske markant ændring i shipping-industrien som helhed, hvor regningen måske løber op i nærheden af et trecifret milliardbeløb.

"Det er nok en af de absolut største ændringer i shipping-industrien de seneste 20-30 år. Vi skal til at sejle med en helt anden type brændstof, der indeholder meget mindre svovl. Det støtter vi helt og holdent, for det er jo forurening, der basalt set slår mennesker ihjel i dag," sagde Søren Skou, der er administrerende direktør hos Mærsk, på et pressemøde efter fredagens regnskab for første kvartal.

Men de mange omkostninger, der er forbundet med skiftet, vil i sagens natur udgøre en finansiel risiko for rederierne.

"Det kunne sagtens være noget, der nærmer sig en ekstraregning på 15 mia. dollar for containerindustrien. For vores vedkommende vil det så være 2 mia. dollar, så risikoen er selvfølgelig, at vi ikke kan få vores kunder til at betale for det," sagde Søren Skou.

Rederierne har allerede i stor stil varslet ratetillæg som konsekvens af ændringen af retningslinjerne.

Og på helt lang sigt er det også stadig ambitionen, at Mærsk skal være helt CO2-neutral. Det kræver naturligt nok radikale tiltag, fordi der også hele tiden er kapacitetsvækst på containermarkedet - og dermed flere skibe, der sejler på forurenende olie.

"Vi arbejder med et mål om at være CO2-neutrale i 2050. Og vores brændstofforbrug i de seneste ti år er faktisk faldet med godt 40 pct., så den vækst, vi har haft i den periode, har vi haft stort set uden at brænde ekstra brændstof af," sagde Søren Skou:

"Men vi bliver jo ikke CO2-neutrale, så længe vi bliver ved med at brænde olie af. Så vi er nødt til at kigge på alternativer."

ExxonMobil vil vokse som direkte brændstofleverandør til rederier 

Svovlsyndere risikerer op til to års fængsel i Singapore

"Svovlreglerne ligner en god forretning for svindlerne" 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også