Tilsyn truer energiselskaber med bøder for lovbrud

Elhandelsvirksomheder under energikoncerner som Ørsted, SE og Eniig får påbud af Forsyningstilsynet for ikke at give forbrugerne klar og korrekt information om deres priser og produkter. Næsten halvdelen af samtlige elhandelsselskaber bryder loven.
Foto: Jens Henrik Daugaard/JPA
Foto: Jens Henrik Daugaard/JPA

Næsten halvdelen af landets 38 elhandelsvirksomheder bryder reglerne om relevant og korrekt information til kunderne om deres priser og produkter. Kredsen af selskaber tæller store energikoncerner som Ørsted, SE-koncernen, Eniig og Ewii.  

Det er resultatet af en kontrol, som Forsyningstilsynet, den offentlige forbrugervagthund, gennemførte i foråret. Tilsynet opgiver nu at gå i dialog med selskaberne som eneste sanktion og udsteder i stedet påbud og påtaler. Det sidste kan udløse daglige eller ugentlige bøder, hvis ikke selskaberne retter ind.

Foto: Stine Bidstrup/ERH
Foto: Stine Bidstrup/ERH

"Der er i høj grad plads til forbedring for en stor gruppe af landets elhandelsvirksomheder. Forbrugerne og de mindre virksomheder har krav på at få klar og korrekt information om priserne og produkterne på elmarkedet. Ovenikøbet med lovgivningen i ryggen. Derfor går vi nu mere konsekvent til værks og strammer sanktionerne med påbud og påtaler over for de virksomheder, der desværre ikke følger reglerne," siger Carsten Smidt, direktør i Forsyningstilsynet.

42 pct. bryder reglerne

I 2018 og her i 2019 har tilsynet gennemført kontrol af, om elhandelsvirksomheder overholder reglerne om relevant og korrekt information til kunderne om deres priser og produkter. Konklusionen er, at elhandelsvirksomheder som samlet gruppe ikke er blevet markant bedre til at overholde reglerne her i 2019 i forhold til i fjor. Niveauet for overtrædelserne udgør fortsat 42 pct. af samtlige elhandelsselskaber.

Der er desuden en håndfuld elhandelsvirksomheder, der er gengangere, og som hverken levede op til reglerne om pris- og produktinformation i 2019 eller sidste år.

Reglerne er ellers ganske klare. Elhandelsvirksomhederne skal sørge for, at der skal være de samme og korrekte priser, vilkår og produktoplysninger på deres egne hjemmesider og på den uafhængige prisguide elpris.dk. Det er den uafhængige prisguide drevet af Forsyningstilsynet, som giver et samlet overblik for forbrugerne og de mindre virksomheder om elhandelsvirksomhedernes priser og produkter.

Energikoncerner med i kredsen

I kredsen af selskaber, der får et direkte påbud om straks at tilpasse deres produktoplysninger, så der bliver overensstemmelse mellem deres egen hjemmeside og elpris.dk, er elhandler som Ørsted salg og service A/S, Syd Energi Salg A/S og Eniig Energi A/S. Som navnene antyder hører de tre handelskaber under energikoncernerne Ørsted, SE i Esbjerg og midtjyske Eniig.

Udover de tre energikoncerner tæller listen over selskaber, der enten har påbud eller påtaler, virksomhederne Ewii, Natur Energi, Blue Energy, Forskel EL, Elektron, Velkommen A/S, Forsyning Helsingør El-handel, Gul Strøm, Vindstød, TrueEnergy, Strømlinet, SEF Energi og GNP Energy.

I 2018 konstaterede Forsyningstilsynet, at 14 elhandelsvirksomheder ud af 33 ikke levede op til reglerne om ensartede pris- og produktoplysninger på egne hjemmesider og på elpris.dk. I år kan tilsynet konstatere, at 16 ud af i alt 38 elhandelsvirksomheder, hvoraf otte er gengangere fra året før, ikke lever op til reglerne.

Tidligere har tilsynet blot været i dialog med de pågældende selskaber for at rettet op på overtrædelserne. Nu er vurderingen på baggrund af resultaterne i år, at det ikke længere er tilstrækkeligt, og tilsynet har derfor i år brugt stærkere sanktioner som påbud og påtaler.

Forbrugerombudsmandens indgreb

Kontrollen af selskabernes pris- og produktinformationer, når de sælger strøm til forbrugerne, synes at flugte med de problemer, som mange selskaber har med markedsføringsloven, og som der i en lang række tilfælde er blevet grebet ind over for.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen åbnede i 2018 i alt 12 sager mod 9 elhandelsselskaber for brud på markedsføringsloven efter et stort antal klager fra forbrugere, typisk over uanmodede henvendelser fra selskabernes telefonsælgere, der vil sælge strøm.

Også her er der skruet op for sanktionerne, efter at selskaberne i to omgange har fået læst og påskrevet, hvad de må og ikke må, når de henvender sig til forbrugerne. Første gang tilbage i november 2016 med en vejledning om gældende regler og sidste år med en indskærpelse af lovgivningen.

Forbrugerombudsmanden rejser sager mod ni elhandels-selskaber 

Forbrugerombudsmanden politianmelder tele- og energiselskaber 

Danske elforbrugere dumper i pristjek

Elhandels-selskaber kollapser på stribe 

Energi- og telegigant indfører omstridt gebyr for 800.000 kunder

Kundeambassadør skal stoppe mistillid i Blue Energy 

Ni ud af ti klagere over tele- og elsælgere får medhold 

Forbrugernes vagthund knurrer af elselskaberne 

SE får hug for at vildlede forbrugere 

Gul Strøm føler sig udsat for branchepres 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår