SE får hug for at vildlede forbrugere

Det sydjyske energiselskab får kritik af Forbrugerombudsmanden for at føre elkunderne bag lyset. SE beklager og lover at rette op.
RITZAU / MAZ PLECHINGER

Det store elselskab Syd Energi, der blandt andet ejer teleselskabet Stofa, har fået kritik af Forbrugerombudsmanden for at føre sine kunder bag lyset. Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har Syd Energi "vildledt" forbrugerne med sine reklamer for el. Syd Energi har lovet, at man var billigere end konkurrenterne, og at kunder kunne spare på abonnementer.

"Da Forbrugerombudsmanden undersøgte Syd Energis priser, viste det sig imidlertid, at Syd Energi ikke var billigere end konkurrenterne, hverken når det gjaldt fastprisprodukter eller produkter med variable priser," skriver Forbrugerombudsmanden.

Det må man ikke, og derfor udtaler forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, kritik af selskabet.

"Syd Energi har markedsført sig med et udsagn om, at selskabet var billigere end konkurrenterne, selv om det ikke var tilfældet."

"Det er vildledende over for forbrugerne, og jeg har indskærpet over for selskabet, at det fremover skal overholde markedsføringsloven," skriver Christina Toftegaard Nielsen.

SE erkender, at selskabet har sagt, at det var billigst, uden reelt at være det, samt at opsigelsesperioden ikke er fremgået tilstrækkelig tydeligt. Om end energiselskabet skynder sig at pointere, at det ikke er samtlige de klagepunkter som konkurrenten Gul Strøm havde anmeldt, der resulterede i kritik, og at der allerede er rettet op på nogle af fejlene.

"I SE arbejder vi hver dag for de bedste kundeoplevelser og det er vigtigt for os, at vores kunder er trygge ved at handle med os. Vi tager Forbrugerombudsmandens ord til os og vil arbejde endnu hårdere for at informere kunderne på en ligetil og retvisende facon, uden at det går ud over vores kundeservice og kundernes onlineoplevelser med SE," skriver SE's privatkundedirektør Thomas Fugl i en meddelelse. 

Syd Energi har ifølge Forbrugerombudsmanden ændret ordet "billig" til "attraktiv" på sin hjemmeside og har tilbudt kunderne at opsige deres aftale trods bindingen.

"Jeg er tilfreds med, at Syd Energi vil annullere aftalen med de forbrugere, som ikke har fået oplysning om bindingsperioden, og som kontakter selskabet i den anledning."

"En bindingsperiode er et væsentligt vilkår, som forbrugerne skal kende til. Ellers er aftalen ugyldig," skriver Christina Toftegaard Nielsen.

Udskældte Gul Strøm vinder pris for kundeservice

Elnet-direktør: Det var selvfølgelig en fejl

Tilsyn: Okay at SE opkræver netabonnement forud

"Lever som konger i deres helt egen verden"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også