EnergiWatch

Airbus vil flyve på batteridrift

Allerede i 2030 kan korte flyvninger med mindre passagerfly foregå udelukkende på strøm, forudser Airbus og Siemens.

Foto: Magnus Holm

Den velkendte lyd af en højoktan jetmotor vil måske snart blive et svundet minde for flypassagerer på korte, regionale strækninger. I hvert fald hvis to af verdens industrigiganter, flyproducenten Airbus og ingeniørvirksomheden Siemens, får deres vilje. De to selskaber har stiftet et fælles selskab, hvor 200 ingeniører skal arbejde målrettet på at udvikle et elektrificeret passagerfly med plads til lidt under 100 passagerer. Flyet skal være klar til demonstrationsflyvning i 2020. Ruteflyvninger er dog langt ude i fremtiden. Det skriver Wall Street Journal.

Hvordan de to sædvanligvis meget seriøse virksomheder vil overkomme udfordringerne ved et elektrisk passagerfly står stadig hen i det uvisse. Hvordan vil man bringe vægten på batterierne så langt ned, at de kan konkurrere med de nuværende jetmotorer? Hvordan vil man sikre batterierne - der i dag skal håndteres som farlig last under flyvninger - mod brandfarer? Og hvordan vil man sikre at flyet som en anden iPhone ikke løber tør for strøm halvvejs på turen?

Et af de afgørende svar på udfordringen med de elektriske fly bliver i følge selskaberne hybridteknologi. I første omgang forestiller Airbus og Siemens sig, at batteridriften bliver hovedkilden til fremdrift for flyene, men at de også er udstyret med konventionelle motorer til backup.

Om de to selskaber forestiller sig solceller som en del af løsningen er uklart.

En af de store fordele ved batteridrevne fly er, at de udleder langt mindre CO2 end de nuværende jetfly, og at støjen fra flyene vil være en brøkdel af det nuværende.

"Vi tror på, at man i 2030 vil kunne se passagerfly med under 100 sæder, der er drevet af et hybridsystem baseret på el. Vi er fast besluttede på at undersøge muligheden sammen med vores partner Siemens," siger adm. direktør i Airbus, Tom Enders, til Wall Street Journal.

Tesla-topchef antyder epokegørende nyhed 

Her er Teslas discountmodel 

Mere fra EnergiWatch

Ny dansk udvikler har 11 GW havvind klar fra start

Profiler fra European Energy, Ørsted og Centria går sammen om nyt selskab, der vil lave hele pakken fra sol, land- og havvind til trading. Der er et hul i markedet til os lige nu – om fem år ville det være lukket, fastslår direktør.

Bank vurderer at Esvagt er tæt på syv mia kr værd efter ejerskifte

Ifølge DNB Markets har Esvagt en anslået værdi på næsten syv mia. kr., efter at 3i Infrastructure midt i en salgsproces valgte at købe resten af offshore- og vindrederiet. "Vi blev overraskede, men positivt overraskede," siger Peter Lytzen, CEO i Esvagt til ShippingWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs