Airbus vil flyve på batteridrift

Allerede i 2030 kan korte flyvninger med mindre passagerfly foregå udelukkende på strøm, forudser Airbus og Siemens.
Foto: Magnus Holm
Foto: Magnus Holm

Den velkendte lyd af en højoktan jetmotor vil måske snart blive et svundet minde for flypassagerer på korte, regionale strækninger. I hvert fald hvis to af verdens industrigiganter, flyproducenten Airbus og ingeniørvirksomheden Siemens, får deres vilje. De to selskaber har stiftet et fælles selskab, hvor 200 ingeniører skal arbejde målrettet på at udvikle et elektrificeret passagerfly med plads til lidt under 100 passagerer. Flyet skal være klar til demonstrationsflyvning i 2020. Ruteflyvninger er dog langt ude i fremtiden. Det skriver Wall Street Journal.

Hvordan de to sædvanligvis meget seriøse virksomheder vil overkomme udfordringerne ved et elektrisk passagerfly står stadig hen i det uvisse. Hvordan vil man bringe vægten på batterierne så langt ned, at de kan konkurrere med de nuværende jetmotorer? Hvordan vil man sikre batterierne - der i dag skal håndteres som farlig last under flyvninger - mod brandfarer? Og hvordan vil man sikre at flyet som en anden iPhone ikke løber tør for strøm halvvejs på turen?

Et af de afgørende svar på udfordringen med de elektriske fly bliver i følge selskaberne hybridteknologi. I første omgang forestiller Airbus og Siemens sig, at batteridriften bliver hovedkilden til fremdrift for flyene, men at de også er udstyret med konventionelle motorer til backup.

Om de to selskaber forestiller sig solceller som en del af løsningen er uklart.

En af de store fordele ved batteridrevne fly er, at de udleder langt mindre CO2 end de nuværende jetfly, og at støjen fra flyene vil være en brøkdel af det nuværende.

"Vi tror på, at man i 2030 vil kunne se passagerfly med under 100 sæder, der er drevet af et hybridsystem baseret på el. Vi er fast besluttede på at undersøge muligheden sammen med vores partner Siemens," siger adm. direktør i Airbus, Tom Enders, til Wall Street Journal.

Tesla-topchef antyder epokegørende nyhed 

Her er Teslas discountmodel 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også