Bilen, der første gang blev præsenteret for offentligheden i 2011, hedder XL1 og er ifølge bilproducenten opnåelsen af målet om at udvikle en bil, der kører mere end 100 kilometer literen.
Bilen med plads til to personer har en diesel-motor på 48 hestekræfter, en elmotor på 27 hestekræfter (i alt 75 heste) og vejer kun 795 kilo. Den kører ifølge VW 50 kilometer på et fyldt batteri, og hvis der tilføjes en liter diesel, kan den runde 111 kilometer (maksimal rækkevidde).
Mindre end en fjerdedel af bilen er lavet af stål eller jern, og det presser vægten langt ned. Foto: VW
En Mini er kolossal
Bilen, som har været på tegnebrættet siden starten af 00'erne, er netop blevet præsenteret i Korea, hvor den netop nu er på en charmerundtur i flere af landets største byer. Ifølge BusinessKorea forventer VW at sælge 250 eksemplarer af bilen i Europa i år.
Prisen for bilen er ikke offentliggjort, men kommer ifølge Car and Driver til at runde 120.000 dollar - 660.000 kr. - vel at mærke uden danske afgifter.
En begejstret prøvekører beskrev i sommeren 2013, at XL1'eren fik en Mini på 1.160 kilo til at fremstå "kolossal".
Flydevindspionerer tager afgørende skridt på demonstrationsprojekt med trecifret millionstøtte i ryggen. ”Det er præcis den, vi havde brug for til dette projekt,” fastslår udvikleren.
Sdr. Herreds Kraftvarmeværker skal tilbageføre knap 2 mio. kr. til sine forbrugere, inden det indeværende regnskabsår slutter ved udgangen af denne måned, lyder det i afgørelse fra Forsyningstilsynet.
”Produktionsmæssig tilstedeværelse i Nordamerika er afgørende”, fastslår topchef om retur til USA, hvor der sigtes mod 2,5 GW om året med såvel tyskernes største mølle som et endnu ukendt våben.
EU skal indføre krav om lokalproduceret indhold i vindindustrien, mener Jupiter Bachs topchef. Ellers taber Europa produktion og om få år også den fornødne viden til at genvinde fodfæstet.
Norlys Energy Trading investerer i disse år et trecifret millionbeløb i vækst, men der har aldrig været så intens konkurrence om de dygtigste folk, siger chefen for energihandelsselskabet.
Under den nye ledelse har Jupiter Bach fået snurret forretningen fra kæmpetab til plus. Topchef erkender dog, at en del skyldes en heldig hånd, der næppe spiller sig lige så godt ud i de kommende år.