Den kørte ind på scenen i fjor, den blev af de amerikanske vejmyndigheder hædret som den mest sikre bil af alle, og i Danmark har den givet de andre luksusbiler baghjul.
Bilen er Tesla Model S, der i 2013 skilte sig markant ud i klassen for luksusbiler ved at være den eneste, der kunne notere en solid salgsfremgang.
112 biler blev der i fjor indregistreret til danskere, og det er ifølge en opgørelse fra AutoBranchen Danmark 35 pct. af luksusbilsalget.
Tesla har faktisk nidoblet salget på et år. I 2012 solgte mærket i Danmark 12 Tesla Roadster-modeller, mens der i fjor blev solgt de 112 biler i S-udgaven.
"De høje bilafgifter gør det næsten umuligt for danskere at købe en luksusbil, og siden 2007 er antallet af luksusbiler også faldet med knap 52 pct. Derimod er elbilerne fritaget for afgift frem til og med udgangen af 2015, og det har haft en afgørende effekt på antallet af luksus-elbiler," siger Jens Brendstrup, der er administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.
Nu kan begrebet luksusbiler være en noget upræcis størrelse, fordi der er forskel på, hvad køberne opfatter som en luksusbil.
Men ifølge Kim Høegh, der er økonom hos AutoBranchen Danmark, har man valgt nogle mærker, som man opfatter som rene luksusmærket. Desuden har man medregnet de dyreste modeller fra Audi, BMW og Mercedes Benz.
Det er bl.a. biler som Audi A8, R8 og S8, BMW-serierne 6 og 7 samt M6, X5 og X6 og hos Mercedes klasserne S, CLS, SL og SLS.
Her er organisationens opgørelse over luksusbiler:
Yderligere fald i vente
Jens Brendstrup vurderer, at salget af luksusbiler vil falde yderligere.
"Afgiftsfritagelsen betyder, at elbiler bliver relativt billige i forhold til tilsvarende luksusbiler på traditionelle drivmidler. En Tesla, som koster fra cirka 563.000 kr., vil med den samme afgift løbe op i 1,5 mio. kr. Derfor sparer man lige nu knap 1 mio. kr. i registreringsafgift. Hvis elbilernes afgiftsfritagelse er slut fra 2016, vil salget falde drastisk. Derfor bør politikerne snarest ændre afgiftsloven," siger Jens Brendstrup.
Han mener, at det ikke er rimeligt at dyre biler pålægges en højere afgift.
"Man bør i stedet indføre et afgiftssystem, hvor bilisterne betaler for den belastning, som bilerne påfører miljø og samfund," tilføjer Jens Brendstrup.
Markante spillere som Golden Ocean, Genco og Navios ser ikke konsensus om grønt brændstof i tørlastbranchen på kort sigt, understreger de på Marine Money i New York.
Flydevindspionerer tager afgørende skridt på demonstrationsprojekt med trecifret millionstøtte i ryggen. ”Det er præcis den, vi havde brug for til dette projekt,” fastslår udvikleren.
Sdr. Herreds Kraftvarmeværker skal tilbageføre knap 2 mio. kr. til sine forbrugere, inden det indeværende regnskabsår slutter ved udgangen af denne måned, lyder det i afgørelse fra Forsyningstilsynet.
”Produktionsmæssig tilstedeværelse i Nordamerika er afgørende”, fastslår topchef om retur til USA, hvor der sigtes mod 2,5 GW om året med såvel tyskernes største mølle som et endnu ukendt våben.
EU skal indføre krav om lokalproduceret indhold i vindindustrien, mener Jupiter Bachs topchef. Ellers taber Europa produktion og om få år også den fornødne viden til at genvinde fodfæstet.
Norlys Energy Trading investerer i disse år et trecifret millionbeløb i vækst, men der har aldrig været så intens konkurrence om de dygtigste folk, siger chefen for energihandelsselskabet.
Under den nye ledelse har Jupiter Bach fået snurret forretningen fra kæmpetab til plus. Topchef erkender dog, at en del skyldes en heldig hånd, der næppe spiller sig lige så godt ud i de kommende år.