EnergiWatch

De første erfaringer med batterier har skabt flere nye spørgsmål

Et af de første kommercielle projekter i verden, der tester, om skibe kan sejle på batterier, finder sted mellem Helsingør og Helsingborg. Johan Röstin, adm. direktør for ForSea, deler de foreløbige erfaringer med ShippingWatch. Blandt andet hvor meget CO2, batterier kan spare.

Johan Röstin er adm. direktør for færgerederiet ForSea, der tidligere var kendt som HH Ferries. | Foto: HH Ferries

Med to batteridrevne færger, der dagligt sejler mellem Helsingborg og Helsingør, har færgerederiet ForSea sat gang i sin ambition om at blive helt fri for udledning af drivhusgasser.

Selvom rederiet allerede i år venter store reduktioner på sit klimaaftryk med batterifærgerne Tycho Brahe og Aurora, så kan teknologien dog kun være en del af løsningen mod at lande rederiets langsigtede strategi på klimaområdet.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra EnergiWatch

"CCS er det relevante på den korte og mellemlange bane"

Tildellingen af knap 200 mio. kr. i EUDP's særpulje til Greensand understreger det danske commitment til CCS, fastslår Ineos' danske direktør, der nu kun mangler tilladelserne til at være klar til at lagre CO2 fra 2025. Der skal nok også blive plads til ting som grøn metanol – på sigt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs