Vestas-omdømme får et skulderklap

Vestas er blandt højdespringerne i image-undersøgelse, men konkurrenterne hos Siemens er stadig foran.
Foto: SOFIA WRABER
Foto: SOFIA WRABER
AF MICHAEL STENVEI

Vestas har trods de seneste to års økonomiske krise et stærkt image. Det viser en ny omdømmeundersøgelse fra Reputation Institute.

I 2014-udgaven af den tilbagevendende undersøgelse, som tager afsæt i svar fra 6.685 forbrugere rundt om i Danmark, ender Vestas med en score på 71,7.

Det er 6,7 point bedre end i 2013 og giver den danske vindmøllekæmpe en 16. plads over de 40 mest synlige brands i Danmark og betegnelsen "et stærkt brand".

Blandt højdespringerne

"Vestas er blandt dem, der er begyndt at tænke deres stakeholders ind i faktisk enhver beslutning og på den måde har fundet en nøgle til at forbedre deres omdømme, som man kan se, virker for dem," siger Henrik Strøier, adm. direktør i Reputation Institute til Børsen.

Med 6,7 point er Vestas blandt årets højdespringere i imageundersøgelsen.

Selskabet vokser bl.a. langt mere end ærkerivalen Siemens Wind Power, der blot går 1,7 point frem. Til gengæld kan Siemens-ledelsen glæde sig over, at selskabet ender på 13. plads i undersøgelse – samme plads som sidste år – og kan derfor også kalde sig et stærkt brand. Imagelisten toppes måske ikke overraskende af Lego, mens bundskraberen for andet år i træk er Danske Bank.

Siemens Wind Power frifundet for industrispionage

Anklager overvejer at anke Siemens-dom

Statsadvokat anklager Siemens for industrispionage

Analytikere: Det ser solidt ud hos Siemens

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Læs også