Vestas: Projektfinansiering er blevet en stor udfordring
Finanskrisen ruskede godt og grundigt op i vindmøllebranchen, og i eftertiden har en af de store, nye udfordringer været finansiering af vindmølleparker. Strømmen af penge fra bankerne tørrede ind, og det har gjort området til noget, vindmølleproducenterne selv har meget større fokus på.
Det fortæller Vestas’ salgschef, Juan Araluce, og beskriver, hvordan samtalerne med kunderne nu i langt højere grad handler om, hvordan elselskaberne og andre vindmøllekunder finder finansieringen til deres projekter.
"Finansiering er af afgørende betydning for alt, hvad vi laver. For tre år siden var det kundens problem. I dag bruger vi langt størstedelen af tiden med kunden på at tale om, hvordan projektet kan finansieres, og hvem der kan hjælpe med det," siger Juan Araluce.
Vestas arbejder på billig brasiliansk finansiering
Helt konkret estimerer Juan Araluce, at omkring 60 pct. af samtalerne med kunderne drejer sig om finansiering.
Ud over, at der er mindre klassisk bankfinansiering at komme efter, stiller pengeinstitutterne også højere krav – både til dem, der bygger møllerne, og kunderne.
"Der er ikke så meget projektfinansiering tilgængelig, og den kommer med strengere krav: højere renter og kortere tilbagebetalingstid. Det er blevet meget mere komplekst," fortæller Juan Araluce.
Det nye verdensbillede har fået Vestas til at ”følge pengene” – og sætte aktivt ind for at binde bånd mellem de mulige møllekunder og de institutioner, der kunne finde på at bidrage til finansieringen.
Vestas-konkurrent får konkurrencefordel i Brasilien
"De kommercielle banker har det sværere, og deres del af forretningen bliver mindre og mindre. Den plads er overtaget af nye finansielle institutioner - det kan være pensionskasser og hedgefonde. Vi er nødt til at følge med i den udvikling for at få tingene til at ske," siger Juan Araluce.
Vestas’ egen finansielle problemer fra 2012, hvor vindmølleselskabet i nogen tid ikke kunne leve op til kravene i sine bankaftaler, er desuden ikke længere en problemstilling, mener salgsdirektøren. Det til trods for, at Vestas i sine kundeundersøgelser oplevede et stort dyk i sit finansielle omdømme.
"Det er rigtigt, at nogle kunder var bekymret om Vestas’ finansielle stilling sidste år. Men jeg tror, at de bekymringer ikke længere findes. Og der er ikke noget bedre bevis end at annonce ordrer, som vi har gjort de seneste måneder, især med lange serviceaftaler. Når vi taler med kunderne, er det hvordan de skal få adgang til finansiering, ikke omkring Vestas’ situation," siger direktøren.
Banker: Stor gæld i Vestas kan skræmme kunder væk
/ritzau/FINANS