Et år senere: Mitsubishi stadig en fugl på taget for Vestas

Forhandlingerne mellem Vestas og Mitsubishi fortsætter, men det er begrænset, hvad analytikerne tillægger forhandlingerne i dag, hvor Vestas har fået bedre styr på den finansielle situation.
Foto: VESTAS
Foto: VESTAS
/ritzau/FINANS

Tirsdag er det præcis 365 dage siden, at Vestas og Mitsubishi første gang blev kædet sammen. Kort før midnat erkendte Vestas, at selskabet var i dialog med den japanske industrigigant, efter at Berlingske Business havde fået nys om samtalerne.

Vestas bekræftede i en kortfattet meddelelse, at der var en "igangværende dialog" om "et potentielt strategisk samarbejde" med Mitsubishi Heavy Industries. Hvis der kom en aftale i stand, ville markedet få det at vide straks, lovede Vestas.

Og hvad har markedet lært om forhandlingerne siden da? Ikke meget.

Daværende finansdirektør i Vestas, Dag Andresen, fortalte i november 2012, at dialogen drejede sig om offshoreområdet, hvor Vestas har en mølle på 8 megawatt (MW) på vej, også kendt under modelnavnet V164, og Mitsubishi Heavey i øvrigt selv arbejder på en mølle på 7 MW.

Men ellers har ingen fra vindmølleselskabet ville fortælle andet end, at den dansk-japanske samtale fortsætter, og at Vestas vil melde det ud, hvis den ophører. En replik, der senest blev gentaget af bestyrelsesformand Bert Nordberg oven på Vestas' halvårsregnskab og direktørskifte onsdag 21. august.

Vestas-formand: Stadig intet nyt om Mitsubishi

Analytiker: Vestas-mølle urealistisk til gigantprojekt

Svært at værdisætte rygter

Den minimalistiske kommunikation har givet anledning til mange spekulationer i markedet, men spørger man analytiker Lars Heindorff fra ABG Sundal Collier, kan den japanske fugl på taget ikke indregnes som noget værdifuldt i Vestas-aktien.

"Der har været mange rygter, men jeg bliver nødt til at forholde mig til, hvad der er offentligt tilgængeligt i markedet. Det er, at der er stadig nogle forhandlinger i gang, men jeg har ingen anelse om, hvad de indebærer, derfor har jeg valgt ikke at estimere med nogle offshore ordrer i fremtiden, siger Lars Heindorff til Ritzau Finans.

En eventuelt partneraftale ville derfor være ren "glasur" på Vestas-kagen, mener han, og omvendt tror han ikke på en særligt stor negativ reaktion i vindmølleaktien, hvis forhandlingerne blev afbrudt.

"Jeg tror ikke, at der er ret mange, der tillægger det meget værdi," vurderer Lars Heindorff.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Produktionsdeling en mulighed

Janne Vincent Kjær fra Jyske Bank er dog ikke helt enig, og tror, at markedet ville blive lidt skuffet, hvis Mitsubishi-fuglen fløj væk. Dog er forventningerne i dag nok ikke så store som for et år siden, hvor Vestas-aktien steg hele 18,5 pct. på baggrund af rygterne.

"Den gang var meget af snakken om, at Vestas havde brug for et kapitalindskud – der er behovet ikke så stort i dag. Når det så er sagt, så er der behov for at gøre tingene mere effektivt med hensyn til produktionsdelen. Der kunne Vestas godt have behov for en partner på V164'eren for at få det op at køre, siger Janne Vincent Kjær.

Ud over V164-møllen kunne der også være tale om, at Mitsubishi er interesseret i at få foden inden for på Vestas' fabrikker i Europa, nævner Jyske Banks analytiker. Japanerne har nemlig været sat i forbindelse med store offshore-ordrer til Storbritannien og er i øjeblikket ved at sætte gang i en test af sin 7 MW-mølle ved den britiske kyst.

"Produktionsdeling ser man også inden for andre industrier, f.eks. bilindustrien, og det kunne godt være, vindmøllebranchen kunne drage sig nogle erfaringer herfra, bemærker Janne Vincent Kjær.

Vestas går målrettet efter britiske kæmpeparker

Britisk DONG-chef: Vi taler med Vestas 

Ingen fremtid offshore uden V164

Begge analytikere er dog enige om, at Vestas ingen fremtid har på offshore-området, hvis ikke der kommer skub i udviklingen af V164-møllen. I øjeblikket er Vestas ved at levere møller til to store projekter i England og Belgien, men derefter er ordrebogen på havmøller tom. Seneste offshore-ordre til Vestas blev underskrevet i juni 2012.

"Situationen er i dag den, at deres tilbud er V112-møllen (på 3 MW, red.), og min vurdering er, at den er knap så konkurrencedygtig, når man er i konkurrence med større møller fra Siemens, Alstom og nogle af de andre spillere i markedet. Det bliver svært for Vestas at gøre meget på offshore uden V164'eren, siger
Janne Vincent Kjær, og Lars Heindorff fra ABG Sundal Collier stemmer i:

"Siemens har inden for de seneste to-tre år fået mange offshore-ordrer, mens Vestas stort set ikke har fået nogen. Det kan godt være, Vestas kommer tilbage, hvis de kommer med et konkurrencedygtigt produkt, men jeg har taget det ud af mine estimater og værdiansættelse," siger Lars Heindorff.

Branche-analytiker: Vestas er færdig uden offshore

Vestas-havmølle sælger først i 2014 


/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Den 1. juni begyndte Senvions tidligere økonomidirektør Manav Sharma som amerikansk landechef for Nordex. Snart får han en ny fabrik at råde over. | Foto: Senvion

Nordex genstarter produktion i USA

For abonnenter

Læs også