Analytiker: SAS' brændstofsats koster selskabet dyrt

I modsætning til andre flyselskaber har SAS valgt ikke at fastlåse prisen på flybrændstof, og det gør ondt i det nuværende marked, vurderer analytiker.
Foto: Ole Berg-Rusten/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Ole Berg-Rusten/AP/Ritzau Scanpix

Priserne på brændstof er på nuværende tidspunkt på vej mod nye rekordhøje niveauer, og det kan mærkes hos flyselskabet SAS, skriver DR.

Mens mange andre flyselskaber har benyttet sig af en mulighed for at fastlåse brændstofprisen, da den var lavere end nu – det kaldes hedging – har det skandinaviske flyselskab ikke låst prisen, og dermed betaler SAS lige nu meget høje priser for brændstof.

"De høje brændstofpriser gør ekstremt ondt på SAS. I et almindeligt år med et almindeligt antal flyvninger ville det betyde, at SAS ville få en ekstraregning på i omegnen af halvanden milliard kroner - så det her er rigtig dyrt," siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef og luftfartsanalytiker i Sydbank, til DR.

Mediet skriver, at et ton flybrændstof lige nu koster 4800 kr., hvilket er en stigning på omkring 34 pct. i løbet af de seneste to måneder, og i april sidste år lå prisen på 220 kr.

SAS oplyser til DR, at man ikke har fastlåst prisen "på grund af usikkerhed om, hvor mange der ønsker at sætte sig op i flyene den kommende tid."

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch)

Passagerafgift i regeringens klimakøreplan vækker forundring i flybranchen

Norden skal samarbejde mere om PTX

Forskergruppe modtager EU-millioner til udvikling af flybrændstof af CO2 og brint

Danmark overhales af nabolande i krav til grønnere flybrændstof

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også