Tusindvis af medarbejdere har forladt Maersk

Krisen i shipping og energisektoren rammer samtlige kerneforretningerne i Maersk-gruppen, der nu har sat tal på antallet af job, der forsvinder. Se hvor mange medarbejdere, der har måtte sige farvel til den syvtakkede stjerne.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Nedturen i Maersk Gruppen er ikke overraskende, når virksomhederne, der udgør gruppens kerneforretninger, befinder sig i cykliske brancher, der er går op ned og er underlagt omstændigheder som ikke mindst den globale vækst.

Sådan lød det fra koncern-CEO Søren Skou, der ligeledes er topchef i Maersk-gruppens største forretningsområde, Maersk Line, der om nogen er underlagt de økonomiske svingninger.

Den globale nedtur i containerindustrien fik linjerederiet til at annoncere en reduktion i medarbejderstaben på ikke mindre end 4000 sidste sommer, en nedskæring i antallet af ansatte, der fordeler sig over et par år. Udover at være en konsekvens af de lave rater, som plager industrien, er nedbemandingen også et resultat af, at mange opgaver kan løses lettere, fordi den nye teknologi, der hele tiden indføres, også overflødiggør flere af de ansatte.

Direkte adspurgt af ShippingWatch under sin første regnskabspræsentation som gruppe-CEO fredag morgen, kunne Søren Skou ikke give et samlet billede for, hvor mange stillinger, Maersk har annonceret, der skal skæres væk. For siden udmeldingen fra Maersk Line sidste år, er ikke mindst de to olieben i koncernen, Maersk Oil og Maersk Drilling, blevet hårdt ramt af olieprisen, der i starten af 2016 var nede at snuse under de 30 dollars. Nu er den omkring de 40 dollars, men stadigvæk kun omkring en tredjedel af niveuaet, fra dengang det gik allerbedst i sommeren 2014.

I et skriftligt svar til ShippingWatch oplyser Maersk-gruppen efterfølgende, at tallene for reduktioner i antallet af stillinger i kerneområderne ser ud som følger:

  • Maersk Oil: 1500 siden midten af 2015
  • Maersk Drilling: Omkring 500 siden januar 2016.
  • Maersk Supply Service: Omkring 400 i 2015 og 2016.
  • Maersk Line: de omkostningsinitiativer, der blev meldt ud i fjerde kvartal 2015 forløber planmæssigt
  • APM Terminals: Antal ikke meldt ud endnu

Da tidligere gruppe-CEO Nils Smedegaard Andersen blev fyret i juni i år, og Søren Skou fik ansvaret for hele gruppe, fik han også overdraget opgaven om at tegne det nye Maersk. Inden udgangen af september skal han præsentere linjerne for, hvordan den gamle shipping- og energigruppe skal se ud i fremtiden. Om der overhovedet skal være en gruppefunktion. Om man vil bevare olie. Og alle andre mulige spørgsmål, som omverden indtil videre kun kan gætte på, men som han - angiveligt sammen med en central firemandsgruppe - skal formulere sit bud på inden for cirka halvanden måned.

Skou om slunken oliefremtid: "Jeg har svært ved at se, hvad vi kan gøre ved det"

Her er overblikket over Maersk-regnskabet

Mærsk: Ingen nedskrivninger i Drilling endnu

Pacific Drilling ramt af nigeriansk valutasmæld"

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også