Her er overblikket over Maersk-regnskabet

Maersk-gruppen kom fredag morgen med Group CEO Søren Skous første kvartalsregnskab, der også er det første, efter meldingen om, at en ny struktur er på vej for Maersk. Her er et overblik over regnskabet.

A.P. Moeller-Maersk har været igennem et begivenhedsrigt kvartal. Gruppen har sagt farvel til nu tidligere topchef Nils Smedegaard Andersen, der blev erstattet af Maersk Lines CEO Søren Skou, og Maersk Oil har mistet sit vigtigste oliefelt, Al Shaheen i Qatar, der er en af Maersks helt store indkomskilder.

Maersk-gruppens samlede resultat for andet kvartal 2016 styrtdykkede til 118 mio. dollars fra 1,08 mia. dollars i samme kvartal 2015. Den samlede omsætning faldt fra 10,5 mia. dollars i andet kvartal 2015 til 8,8 mia. dollars i det netop afsluttede kvartal.

Find Maersk-gruppens kvartalsregnskab her

Maersk-gruppen meddeler i regnskabet, at man har udsat sin kapitalmarkedsdag, Capital Markets Day, der de seneste år ellers traditionelt har fundet sted i september, men selskabet regner fortsat med at komme med en udmelding omkring selskabets struktur inden slutningen af tredje kvartal 2016.

Det norske analysehus Fearnley vurderer på den baggrund, at større opkøb eller frasalg som for eksempel et salg af Maersk Oil eller opkøb fra Maersk Line, ligger længere ude i fremtiden end hidtil antaget.

"Når det er sagt, så tror vi stadig på, at M&A-aktiviteter står højt på den nye topchefs dagsorden, og i lyset af de nuværende lave priser i markedet, vurderer vi, at opkøb eller fusioner kun kan bringe upside," skriver Fearnley i en kommentar til Maersk-regnskabet fredag.

Maersk Line

Gruppens største forretning, verdens største containerrederi Maersk Line, røg i rødt med et nettounderskud på 151 mio. dollars i kvartalet i forhold til et overskud på 507 mio. dollars sidste år, og resultatet fulgte dermed analytikernes konsensus om et negativt resultat for containerkæmpen.

Rederiets omsætning sluttede på 5,0 mia. dollars, en noget mindre tilbagegang fra 6,2 mia. dollars i andet kvartal 2015.

Maersk Oil

Olieforretningen Maersk Oil har kæmpet med de lave oliepriser og en generel afmatning i offshoremarkedet, og selskabet led et stort nederlag tilbage i juni, hvor det glippede med at lande en forlængelse af det ekstremt vigtige Al Shaheen-felt i Qatar.

Foto: Maersk
Foto: Maersk

Selskabet fik et nettoresultat på 131 mio. dollars, i forhold til 137 mio. dollars i samme periode sidste år, og det er en markant forbedring fra årets første kvartal, hvor bundlinjen var rød med et nettounderskud på 29. mio. dollars. Det forbedrede resultat tilskrives især en noget højere oliepris, der lå på omkring 46 dollars tønden i forhold til 34 dollars i foregående kvartal. Herudover på forbedret performance samt reducerede udgifter.

Maersk Oil omsatte for 1,2 mia. dollars i kvartalet, et mindre fald fra 1,5 mia. dollars sidste år.

APM Terminals

De faldende voluminer og den lave efterspørgsel i containersektoren skaber fortsat problemer for Maersks havne-og terminalforretning APM Terminals, der sammen med Maersk Line i disse tider vurderes at stå stærkest i forhold til en mulig opsplitning af gruppen med henblik på individuel børsnotering.

Forretningsbenets omsætning steg til 1,06 mia. dollars fra 1,03 mia. dollars i samme periode 2015. De større mængder kommer primært fra APM Terminals' opkøb af spanske Grup Maritim TCB tilbage i marts 2016, der føjede otte nye terminaler til selskabets portefølje.

Nettoresultatet landede på 112 mio. dollars mod 161 mio. dollars sidste år.

Opkøbet af terminalgruppen Grup Maritim TCB har måske nok hjulpet på omsætningen, men transaktionen volder også APM Terminals problemer, eftersom Maersk gennem sin havneforretning nu er blevet inddirekte involveret i en bestikkelsessag vedrørende havnen i Guatemala, der er inkluderet i købet.

Få uger efter at APM Terminals i starten af marts præsenterede aftalen, rejste Guatemalas offentlige anklager en sag om bestikkelse mod bl.a. Maura og den daværende direktør for terminalen i Guatemala, TCQ. Påstanden er, at salget af TCQ til spanske TCB i 2012 skete ved hjælp en bestikkelsessum på 24 mio. dollars.

APM Terminals er i den forbindelse gået med til at betale yderligere 43,2 millioner dollars til staten i Guatemala, som ShippingWatch har beskrevet.

Maersk Drilling

Boreselskabet nyder ifølge gruppen godt af en fornuftig dækning via kontrakter, der er blevet indgået for noget tid tilbage og under markant bedre markedsvilkår. Men Maersk Drilling måtte stadig se omsætning og resultat gå tilbage i kvartalet, og markedsudsigterne tegner ikke godt for boresegmentet, hedder det.

Nettoresultat faldt i kvartalet til 164 mio. dollars fra 218 mio. dollars i andet kvartal 2015, mens omsætning sluttede på 566 mio. dollars i forhold til 624 mio. dollars i samme periode 2015.

APM Shipping Services

Gruppens femte og nyeste forretningsben, APM Shipping Services, der dækker selskaberne Maersk Tankers, Maersk Supply Service, Svitzer og Damco, røg i rødt i kvartalet med et samlet underskud på 44 mio. dollars i forhold et positivt resultat på 138 mio. dollars sidste år.

Den negative udvikling skyldes især offshorerederiet Maersk Supply Service, der med en nedskrivning på 97 mio. dollars kom ud med et tab på 106 mio. dollars i kvartalet.

Foto: Svitzer
Foto: Svitzer

Maersk Tankers tjente 28 mio. dollars i kvartalet, et fald fra 35 mio. dollars i samme periode 2015. Det lavere resultat tilskrives først og fremmest de noget svagere tankrater.

Slæbebådsselskabet Svitzers omsætning landede på niveau med sidste år, 131 mio. dollars i forhold til 132 mio. dollars i 2015, mens resultatet gik en smule tilbage til 24 mio. dollars fra 30 mio. dollars sidste år.

Damco, gruppens transport- og logistikselskab, der i en årrække har kæmpet med store underskud, holdt fast i den sorte bundlinje med et nettoresultat på 10 mio. dollars, op fra 7 mio. dollars i 2015. De omfattende besparelses- og effektiviseringsinitiativer giver fortsat pote, hedder det fra gruppen.

De faldende fragtvoluminer trak dog Damcos omsætning ned, til 619 mio. dollars fra 655 mio. dollars sidste år.

Maersk-gruppens overskud reduceret til en niendedel

Spænding om strategien stjæler fokus fra Mærsk-regnskab

Aflyst kontrakt koster 122 jobbet hos Maersk Drilling

Maersk-kunder dropper kontrakt før tid 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også