Analytiker: Frasalg af Maersk Oil mere oplagt nu

Efter tabet af Al Shaheen bliver Maersk nødt til enten at geare stort op på olieområdet eller droppe forretningen, der kan være mellem 40-90 mia. kr. værd, mener Morten Imsgard.
RITZAU FINANS

Efter at det mandag aften kom frem, at olieforretningen hos A.P. Møller-Mærsk, Maersk Oil, er blevet fravalgt som partner på oliefeltet Al Shaheen i Qatar, er olieselskabet blevet et mere oplagt frasalgsemne for det samlede konglomerat.

Sådan lyder vurderingen hos senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, der samtidig mener, at Maersk Oil ville kunne få et prisskilt på mellem 40 og 90 mia. kr.

"Hvis man kigger over paletten af Mærsk-selskaber, så springer Maersk Oil for mig at se i øjnene som et selskab i gruppen, der har brug for betydelige investeringer for at udvikle forretningsplatformen. Det er en enhed, som ikke nødvendigvis har den markedsposition, der gør, at man også har det rigtige fundament for at være konkurrencedygtig på den lange bane," siger han til Ritzau Finans.

Senioranalytikeren nævner, at han ser to udveje for Mærsk Gruppen i forhold til olieforretningen. Enten at man accelerer sin investering og satser på at bygge et større Maersk Oil, eller at man erkender, at man ikke nødvendigvis kan gabe over alle sine forretningsben længere og udvikle dem videre - og derfor vælger ikke at gå videre med oliedelen.

"Når jeg ser på hele gruppen, så er det Line og Terminals, hvor Mærsk Gruppen virkelig har nogle forretningspositioner, hvor konkurrencekraften og markedspositionen er sådan, at de har et godt fundament for at drive en succesfuld forretning fremadrettet. Og så har man Maersk Oil som et af de andre store forretningsben, hvor man i hvert fald i dag er i en situation, hvor forretningen ikke er i den tilstand, som man gerne vil have, hvis man skal have det som et langsigtet indsatsområde," siger Morten Imsgard.

"Set i lyset af den strategiske snak, der er omkring, at man måske vil splitte hele koncernen, så er det min vurdering, at efter man har tabt kontrakten i Qatar, så kan man godt komme i en situation, hvor Maersk Oil bliver vejet og fundet for let til at være en del af den fremtidige gruppes strategi - medmindre man virkelig vil accelerere sine investeringer i olieindustrien. Men det kunne jeg godt tvivle på, at Mærsk er interesseret i på nuværende tidspunkt," fortsætter han.

Vurderingen kommer, efter at Maersk Oil har tabt den kontrakt i Qatar, som selskabet ellers har haft i 24 år.

Ejeren af oliefeltet Al Shaheen, Qatar Petroleum, har i stedet valgt det franske olieselskab Total som partner, når kontrakten med Maersk Oil udløber i juli 2017. Den nye kontrakt kommer til at løbe over de kommende 25 år.

Maersk Oil har været med til at udvikle Al Shaheen til Qatars største offshore-oliefelt, som i dag står for 40 pct. af Qatars olieproduktion.

Er Mærsk ved at ofre sin olieforretning?

Nye mega-projekter i Nordsøen skal opveje Maersk Oils fyring i Qatar

Analytikere: Tabet af Qatar er et hårdt slag for Maersk, men...

Maersk taber sit vigtigste oliefelt i Qatar

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også