EnergiWatch

Svagt marked giver Maersk Drilling muligheder

"Man kan jo ikke betale det samme for en rig i dag, som man gjorde for tre-fire år siden, hvor markedet var hot," siger CEO for Maersk Drilling, der ser muligheder i et udfordret marked.

Foto: Maersk Drilling

Selv om Maersk Drilling i øjeblikket kæmper med et marked for borerigge, der virker langt fra fordums højder, er det ikke alt, der er til at jamre over.

Olieselskaberne er langt fra så ivrige for at leje Maersk Drilling og konkurrenternes borerigge, som for de dyreste vedkommende i 2012 og 2013 blev hyret til rater på over 650.000 dollar per dag. Til sammenligning fik Maersk Drilling mandag en kontrakt i hus på 380.000 dollar per dag for et af sine allermest avancerede boreskibe.

Men det deprimerede marked giver også muligheder, understreger Maersk Drillings direktør, Claus V. Hemmingsen, over for Ritzau Finans.

Han nævner blandt andet muligheden for at anskaffe ”andenhåndsaktiver”, eksempelvis rigge med et par år på bagen, samt at bygge på Maersk Drillings erfaringer med at bestille nye rigge til specifikke projekter for olieselskaberne.

Selskabet har blandt andet et forskningssamarbejde i gang med BP, som går ud på at bygge rigge og udstyr, der kan håndtere ekstremt højt tryk. Der er allerede bestilt særudstyr beregnet til to rigge, herunder fire såkaldte ”blow out preventers” (BOP).

"At konkurrenceparametrene bliver skærpet er også en styrke, synes vi, for vi mener, at vi kommer med noget, der er en del mere effektivt og kan en del mere for olieselskaberne end mange af vores konkurrenter i markedet," siger Claus V. Hemmingsen.

Direktøren peger eksempelvis på den senest leverede jack-up-rig, XLE2, som skal navngives onsdag tæt på Stavanger, før den skal på arbejde for Det norske oljeselskap i havet ud for Norges kyst.

Der er efterhånden kun et boreskib – med levering i slutningen af året – og to borerigge tilbage i Maersk Drillings ordrebog, og der skal flere til inden længe, hvis målet om 1 mia. dollar i overskud i 2018 skal indfries. Og det er også et punkt, hvor den nuværende opbremsning i markedet kan vise sig at være en fordel.

"Det er helt klart, at det faldende aktivitetsniveau har sat spor i en faldende ordrebog hos værfterne og vores udstyrsleverandører, og den situation kommer vi også til at tage i betragtning. Man kan jo ikke betale det samme for en rig i dag, som man gjorde for tre-fire år siden, hvor markedet var hot," siger Claus V. Hemmingsen.

Dog er der endnu ikke tegn på, at priserne er blevet ”voldsomt lavere,” og derfor er der heller ikke meget aktivitet i form af nybestillinger, siger direktøren.

Maersk Drilling-CEO: Milliardmål kan blive sløjfet

Maersk Drillings nyeste boreskib ramt af afmatning

Brasilien afviser Maersk Oils salg af oliefelt

Maersk-selskaber kæmper med skrappe krav

Mere fra EnergiWatch

Siemens Gamesas milliarddyre problem er halvvejs selvforskyldt

Selv om det i høj grad er lykkedes at presse eksterne omkostninger over på kunderne, leveres landvindprojekter til en værdi af omkring 15 milliarder til nulmargin over de næste år, konstaterer mølleproducentens topchef. Her og der er det nok gået lidt for hurtigt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs