EnergiWatch

To nye elhandlere satser på gennemsigtighed

En undren over, hvor svært det var at gennemskue prisen på el, er blevet til to elhandelselskaber. Det ene vil blive til en abonnementsplatform, mens det andet giver mulighed for at donere penge til velgørende formål.

Foto: Thomas Borberg

For to et halvt år siden satte Frederik Poulsen og kammeraten Christian Larsen arbejdet med udviklingen af en it-platform i gang. Platformen er sidenhen blevet til to elhandlere med hver sin mission.

Det drejer sig om selskaberne Forskel og Strømlinet.

I førstnævnte får kunderne mulighed for at donere forskellen mellem indkøbsprisen og salgsprisen på den strøm, som de bruger, til en velgørende organisation.

"Vi tjener på abonnementet, der er på 19 kr. Så har vi et dækningsbidrag på 180 kr. per kunde om året, og det kan vi nøjes med, fordi vi ikke selv skal bruge nogen penge på at erhverve kunderne. Tanken er, at f.eks. Diabetesforeningen kunne aktivere nogen af sine medlemmer, som ellers ikke interesserede sig for strøm og få dem til at blive kunder hos Forskel," fortæller Frederik Poulsen.

Det andet selskab er Strømlinet. Det er et mere klassisk elhandelsselskab, hvor der egentlig bare skal sælges strøm til forbrugerne. Der er dog lidt mere i skuffen, da der er planer om at udvide forretningen.

"Vi bruger 95 pct. af vores energi på Strømlinet lige nu, fordi Forskel kræver noget mere. Men vi har simpelthen så meget gang i Strømlinet lige nu, at vi har valgt at negligere Forskel. Dermed ikke sagt, at vi kommer til at lukke selskabet, for det er en rigtig god forretningsstrategi, der er lavet i Forskel," siger Frederik Poulsen, der i dag er direktør og medejer af Forskel og Strømlinet.

Svært at regne tilbud ud

Men historien om Forskel og Strømlinet starter faktisk et helt andet sted.

For både Frederik Poulsen og Christian Larsen arbejdede i sin tid hos Verdo, og en dag fik de mulighed for at købe "medarbejderstrøm". Men efter at have gransket tilbuddet i dybden gik det op for de to herrer, at besparelsen var marginal.

Det, der dog undrede dem, var, hvorfor det skulle være så svært at regne ud. De satte sig for at undersøge sagen nærmere.

"Så vi tænkte, at hvis vi gik ind med godt købmandskab og gennemsigtighed og prøvede at opbygge et troværdigt firma, så troede vi, at der var plads til os på markedet," siger Frederik Poulsen.

Et godt tilbud er ikke gennemsigtigt

Gennemsigtighed, købmandskab og troværdighed er nøgleordene for Frederik Poulsen.

For det er hele grundpræmissen for Strømlinet. At gøre det nemmere og gennemskueligt at være elkunde.

"Prisen er ikke det vigtigste. Vi behøver ikke være det billigste, men skal absolut heller ikke være det dyreste. Det vigtigste for elkunden er, at det er nemt, og at det fungerer, og at man kan få hjælp til sine problemer," siger Frederik Poulsen.

Derfor arbejder Strømlinet med, at der maksimalt skal være en ventetid på 30 sekunder, hvis man ringer til kundeservice. Selskabet arbejder heller ikke med bindingsperioder, da folk skal kunne skifte frit, hvis de er utilfredse.

"Hvis man laver et godt tilbud på elmarkedet, så er du ikke gennemsigtig. Der er så lille en indtjening til elleverandøren, så du skal lave et opfindsomt tilbud. Et introtilbud, hvor forbrugeren kan få gratis strøm de første tre måneder f.eks," siger Frederik Poulsen og tilføjer:

"Hvis kunderne kun efterspørger pris, så vil vi også være med. Men vi vil hellere bruge ekstra penge på en god kundeservice og give kunderne gode oplevelser."

Støttet af baglandet

Efter at have undersøgt elmarkedet til bunds gik Frederik Poulsen til sit bagland, hvor han hentede støtte fra sin far, Finn Poulsen, der ejer en række virksomheder, butikker og er en del af Bestseller-koncernen. Derudover blev der også hentet opbakning fra Lars Zinglersen, der ejer SEC Datacom og Uni-tel.

"Der er to måde at bygge det op på. Enten bygger man noget op og går ud til investorer. Ellers besidder man den nødvendige viden og præsenterer sin idé. Vi har den her sum penge, og skal bruge den her sum. Hvor meget af selskabet skal I eje for at købe ind på den her idé. Det er den måde, vi har brugt," fortæller Frederik Poulsen.

De seneste regnskaber fra Strømlinet og Forskel viser underskud på henholdsvis 400.000 kr. og 820.000 kr. Samtidig er egenkapitalen gået i minus hos Forskel.

Men Frederik Poulsen fortæller, at der lige er blevet gennemført en kapitaludvidelse i ejerkredsen, der altså består af Frederik Poulsen, Christian Larsen, Finn Poulsen og Lars Zinglersen.

"Med kapitaludvidelsen har vi ikke en negativ egenkapital. Det er også en af grundene til udvidelsen, da vi gerne vil vise vores kunder og omverden, at vi tror på det, og at vi har kapitalen," siger Frederik Poulsen.

Næste skridt er gas

Frederik Poulsen ønsker ikke at fortælle, hvor mange kunder Strømlinet har i dag, ej heller hvor meget kundemassen vokser.

"Vi har fundet en rigtig god opskrift på at få kunder, og det er det, der gør, at vores firma bliver noget værd," siger Frederik Poulsen, der nægter at løfte sløret med henvisning til, at Coca Cola heller ikke deler sin opskrift.

Men selvom kundemassen selvfølgelig er vigtig for Strømlinet, så er det ikke det afgørende. Det handler ikke om for Frederik Poulsen at opnå en vis procentandel af markedet.

"Det vigtigste for os er at skabe flere produkter til de kunder, som vi får. Alle skal bruge el, men vi er f.eks. også ved at blive godkendt til at kunne levere naturgas. Jeg har to udviklere, der sidder og arbejder på det, og vi forventer at kunne være klar til at levere naturgas i begyndelsen af november," siger Frederik Poulsen og tilføjer:

"Folk vil hellere have det på én regning i stedet for fra to forskellige selskaber."

I første omgang er det naturgas, der bliver satset på. Men der kan komme flere grene til, fortæller direktøren og henviser til, at Unitel, der er mobiltelefoni, jo er en nært beslægtet virksomhed.

"Hvis vi skal levere to, tre, fire eller måske endda flere ude i fremtiden til kunden, så skal de stole på os. Hvis vi har gjort det godt fra starten af, så er det måske også nemmere at sælge dem noget andet," siger Frederik Poulsen.

Han peger på, at alle de ting, der ikke kræver et fysisk produkt, kunne være interessant for Strømlinet.

"Alle forsyningsting kunne være muligheder. Vi har drøftet f.eks. internet. Og det kan sagtens være, at de andre kommer hen ad vejen," siger Frederik Poulsen og fortsætter:

"Jeg vil sige det sådan, at hvis vand og varme blev liberaliseret, så ville vi være de første, der bankede på og sagde, at vi gerne ville være fjernvarmeleverandører."

Byggede eget system

Efter at have opnået tilsagn om kapital fra Finn Poulsen og Lars Zinglersen begyndte Frederik Poulsen og Christian Larsen arbejdede med at stable virksomheden på benene.

Første udfordring var, hvordan forretningen skulle indrettes. Her faldt valget på at lave sine egne it-systemer for at kunne være reagere hurtigt og bestemme over sig selv.

"Hvis vi skulle bruge en andens system, så skulle vi også samarbejde med dem. Men det er også et energiselskab, der er min konkurrent, så jeg vil helst ikke samarbejde med dem. Så for at drive vores virksomhed på bedst mulig vis, så er vi nødt til selv at sidde med de her kompetencer," siger Frederik Poulsen.

Her var der også hjælp at hente fra Lars Zinglersen og hans firma SEC Datacom. Samtidig var der yderligere en medejer involveret på daværende tidspunkt, der sad og programmerede. Han er sidenhen blevet købt ud af selskabet, oplyser Frederik Poulsen.

"Det koster mange penge at udvikle et system, og du kan ikke få det for et par hundredetusind. Men hvad det helt konkret har kostet, vil jeg ikke fortælle," siger Frederik Poulsen.

Ligemeget hvor pengene tjenes

Hvorvidt elforretningen i Strømlinet bliver en overskudsforretning eller ej, er ikke så vigtigt for Frederik Poulsen.

For ham er det underordnet, hvor pengene tjenes, da Strømlinet skal ses som en samlet forretning.

"Men vores forretning er så god og sund, at jeg ikke kan forestille mig, at vores elforretning ikke kommer til at tjene penge inden for kort tid," siger Frederik Poulsen og tilføjer:

"Men det er ikke intentionen. Intentionen er at drive selskabet Strømlinet. Og om vi tjener pengene det ene sted eller det andet, det er sådan set ligegyldigt. Det er den samme kasse, som de ryger i."

Energibranchen hilser konkurrencen fra nye spillere velkommen

Ny bølge af elhandlere vil erobre markedet med abonnementsløsninger

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere