Vindstød: Vi vil ikke vente et splitsekund med at kopiere

Det danske energiselskab Vindstød, der har Vattenfall som majoritetsejer, vil fortsætte sin innovative tilgang til elmarkedet, fortæller den adm. direktør i forbindelse med årsregnskabet. Han afviser, at det er negativt for Vindstød, at der kommet flere nye spillere ind på markedet.
Foto: Niels Hougaard
Foto: Niels Hougaard

2018 har været et fint år for Vindstød. Sådan lyder det fra Morten Nissen Nielsen, der er adm. direktør i selskabet.

Her er bruttoresultatet vokset med ca. 3,5 mio. kr. til 20,4 mio. kr., mens bundlinjen er vokset med 2 mio. kr. 12,2 mio. kr.

"Vi har høstet mange fordele af, at vi har blandet blod med Vattenfall for et par år siden. Vi har fået det gode ud af at kombinere et af Europas største energiselskaber med et meget mindre, men innovativt foretagende som vores," siger Morten Nissen Nielsen.

Han ønsker ikke at blive alt for konkret på, hvilke fordele, der er tale om, for Vindstød "deler ikke sin præcise opskrift med andre." Men i forhold til, at Vattenfall købte sig ind i selskabet for snart to et halvt år siden, så er det igennem hele processen været vigtigt at sikre, at Vindstød ikke bare blev opslugt af den større organisation, men i stedet kunne udnytte, at der er blevet "frigivet flere kræfter og mere energi til innovation."

"Vi har arbejdet på, hvordan vi kan give fuld skrue til innovationen," siger Morten Nissen Nielsen og tilføjer:

"Den her maskine har ikke en stopknap. Det er kun fremad, hvad innovation angår. Der er masser af ting at tage fat på. Det, vi høster gevinsten på i 2018, er ikke det, som vi har udviklet i 2018. Det er mere det, som vi har udviklet i årene før 2018. Det kan f.eks. være vores it-platform, hvor vi i 2018 viser, at vi kan vokse på forretningsomfanget, uden at vores omkostninger følger med op."

Han peger på, at der blev foretaget mange investeringer i 2017 i at kunne gøre tingene på en smart måde. Det samme blev gjort i 2018, så når Vindstød og Morten Nissen Nielsen kigger frem i kalender, så forventer de, at "det kan blive bedre endnu."

Flere frække drenge

Men i energiverden er det også nødvendigt at holde sig på tæerne. Især i det seneste år er der f.eks. kommet mange nye spillere på markedet.

Det er selskaber som Barry, Simp-el, True Energy osv. Men hos Vindstød understreger Morten Nissen Nielsen, at de ikke er bekymret for konkurrence.

"Vi håber, at der er nogen, der får nogle gode ideer. Og så vil vi ikke vente et splitsekund med at kopiere dem. Vi har selv mange gode ideer på listen over ting, vi vil udføre. Men det er ikke nogen hemmelighed, at hvis vi ser nogen mindre, nystartede selskaber, der får en god idé, så vil vi ikke holde os tilbage med at kopiere på et splitsekund, og så kan det være, at vi har nogle fordele, da vi er et større setup," fortæller han og uddyber, at det også kunne være, at man kunne skabe et samarbejde med en ny spiller med en god idé.

"Så vi er ikke kede af at være i et dynamisk marked. Vi tror på, at det gavner sådan nogen som os."

Vindstød har vel altid kunnet betegnes lidt som den frække dreng i klassen, men nu ser det jo ud som om, at hele den bagerste række er blevet fyldt med frække drenge?

"Der vil jeg så sige, at før det giver mening at være den frække dreng, så skal man også bevise, at man kan gøre nogle ting smartere og bedre. Det synes jeg, at vi gør. Men det er op til enhver ny spiller at vise, hvad de kan komme med. Man bliver jo ikke den frække dreng i klassen, bare fordi man starter. Det gør ikke én ny, smart og innovativ bare at starte op," siger Morten Nissen Nielsen.

Det er vel det samme kundesegment I kæmper om?

"Vi har ikke kunnet registrere den store forandring i vores forretning, fordi der er startet nye elselskaber op. Vi fornemmer, at de tager fra de gamle selskaber. Jeg mener det faktisk oprigtigt, at vi er glade for, at de er kommet. Vi har ikke kunnet registrere nogen negativ indvirkning på vores forretning. Det viser jo også, at der er konkurrence på elmarkedet."

Holder øje med mulighederne

Kort fortalt sigter Vindstød mod at fortsætte sin vækst. Det gælder både for forretningsomfanget og indtjeningen, mens udviklingen også bliver skruet op, så selskabet står rustet godt i årene fremover.

Morten Nissen Nielsen beskriver motoren i Vindstød som bygget til at køre fremad. Den er ikke skabt til stilstand eller køre baglæns. Derfor er målet, at forretningen skal fylde mere, men uden at lide af volumensyge.

"Vi har en ambition om, at vi skal medvirke til den grønne omstilling og drive en sund forretning. Og derefter vil vi gerne vokse. Men det er ikke sådan, at vi skal vokse bare for at vokse."

Kigger I mod andre markeder?

"Vi holder selvfølgelig øje med de forskellige muligheder, men lige nu synes vi, at vi har mange ting, som vi stadigvæk kan gøre på vores kernemarkeder. Så vi holder øje med om, der er nogen på andre markeder, der viser en opskrift, der fungerer, som vi så kan efterligne. Vi har ikke ambitioner om, vi skal prøve en hel masse af andre steder, for vi har rigeligt at prøve af på hjemmebanen," siger Morten Nissen Nielsen.

Vindstød vil vokse med fornuft

Nyt energiselskab vil styre strømmen for dig

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Nordex

Nordex får spansk ordre på 124 MW

For abonnenter

Læs også