Flere dårlige nyheder for dieselbiler

Udledningen af skadelige partikler fra dieselbiler er endnu værre end først antaget. Men tyske dieselbiler er faktisk bedre end konkurrenterne.
Foto: /ritzau/Jens Dresling/
Foto: /ritzau/Jens Dresling/

Det ser sort ud – bogstaveligt talt – for franske dieselbiler i en ny opgørelse fra den tyske bilistforening ADAC. Nyere dieselbiler fra Renault-koncernen udleder i gennemsnit otte gange mere NOx, end de er godkendt til i laboratoriet. Det viser en test af 188 dieselbiler med typegodkendelsen Euro 6, som ADAC har foretaget, skriver Ingeniøren.

Resultaterne er opgjort som den gennemsnitlige udledning af NOx pr. kilometer for de moderselskaber, som testbilerne hører under. Her kommer de ellers så udskældte tyske bilkoncerner, VW, BMW og Mercedes ud som de mindst forurenende, mens især de ikke-tyske dieselbiler har et stort potentiale til at sænke udledningen.

BMW, koncernen med den mindste gennemsnitlige udledning, tilfører stadig atmosfæren gennemsnitlig 76 procent mere NOx end de 0,08 g/km, der er grænseværdien for bilernes typegodkendelse, skriver Ingeniøren.

»Testen viser, at stort set alle bilfabrikanter har et massivt udledningsproblem med deres dieselbiler. Hvis politikerne og industrien virkelig vil forhindre et forbud mod dieselbiler, så må politikerne nu kræve obligatoriske hardware-opgraderinger til bilerne,« siger Thomas Burkhardt, der er ADAC’s vicepræsident for teknologi, til Ingeniøren.

Kinas elbiler lokker VW på trods af risici 

Eon vil genstarte dødt dansk elbilmarked med lejemodel 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også