Det koster en Tesla og en Leaf efter ny aftale om elbiler

Der bliver over 200.000 kroner at spare ved at købe en Tesla, efter regeringen, Socialdemokratiet og De Radikale i går fjernede afgifterne på elbiler.
Foto: Michael Porbst/AP
Foto: Michael Porbst/AP

Procentmæssigt er prisfaldet størst på de allermindste elbiler, men i kroner og øre batter det mest på luksusbilen Tesla. Nogen lunde sådan kan konsekvenserne af gårsdagens aftale om afgifter på elbiler sammenfattes.

De nye lempelser af registreringsafgiften får virkning fra 1. januar 2017. Altså med tilbagevirkende kraft. Det betyder, at der fra i dag er betydelige beløb at spare på indkøbet af en elbil.

Den nye aftale betyder, at den planlagte udfasning af afgiftsfritagelsen på elbiler udskydes indtil udgangen af 2018, eller indtil der er solgt 5000 nye elbiler.

Dermed bliver der mange tusinde kroner at spare på at købe en elbil. Det viser beregninger foretaget af Dansk Elbil Alliance for Politiken.

De mindste el-biler som VW's E-up og Renault Zoe har i år betalt 35.000 kroner mere i afgift. Med det nye fradrag for batteriets kapacitet (der udregnes som 1.700 kroner gange kilowatttime), vil disse biler med batteri på 25-30 kWh gå helt fri og ende på 2016-niveau, oplyser Dansk Elbil Alliance. For en VW E-up vil det betyde, at man går fra 187.890 kroner (ifølge forhandlerens hjemmeside) til 132.890 kroner.

En Nissan Leaf, der i dag annonceres til 320.000 kroner på hjemmesiden, vil efter nedsættelsen komme til at koste 274.000 kroner, ifølge Dansk Elbil alliance

Luksusbilen Tesla S, med et batteri på 75 kWh, står i dag i 917.910 kroner på hjemmesiden. Med de nye regler kan afgifterne ifølge Dansk Elbil Alliance reduceres med 227.000 kroner, altså en ny pris på 690.910 kroner.

Antallet af elbiler omfattet af den nye aftale - 5.000 - svarer til godt halvdelen af den vognpark, som i dag kører på el. I februar viste en opgørelse, at der var lige under 9.000 elbiler på vejene.

Sidste lå salget af elbiler på cirka 1.200 vogne. I år er salget af elbiler stort set gået helt i stå.

Fra 2019 genoptages den tidligere aftalte indfasning. Dermed udgør afgiften 40 procent af den fulde registreringsafgift minus et bundfradrag på 10.000 kroner i 2019. I 2020 udgør afgiften 65 procent, i 2021 90 procent og i 2022 er registreringsafgiften på elbilerne på niveau med andre biler. I februar viste en opgørelse, at der var lige under 9.000 elbiler på vejene i Danmark.

Brancheforeninger roser politikerne for ny elbilaftale 

Ny aftale om elbiler skal sætte gang i bilsalg 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også