Ny aftale om elbiler skal sætte gang i bilsalg

Ny aftale betyder, at registreringsafgiften forbliver 20 procent, indtil der er solgt 5000 nye elbiler. Dansk Industri kritiserer politisk zig zag-kurs. (Opdateret 18:29)
Foto: Renault PRESSE
Foto: Renault PRESSE
RITZAU FINANS OG REDAKTIONEN

Salget af elbiler i Danmark er nærmest gået i stå, efter et flertal på Christiansborg i 2015 aftalte at lade registreringsafgiften på elbiler stige.

Men nu er der en hjælpende hånd på vej. Tirsdag har regeringen indgået en justeret elbilaftale med Socialdemokratiet og De Radikale. Aftalen lemper den planlagte indfasning af højere afgifter for elbiler.

Det skal få gang i salget igen, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V):

"Vi har siden elbilsaftalen i 2015 fulgt markedet nøje. Og det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er blevet solgt så mange elbiler, som vi regnede med for halvandet år siden," siger Karsten Lauritzen.

Mindre salg end ventet

I 2015 aftalte parterne, at registreringsafgiften på el- og brændselscellebiler over en periode på fem år skulle stige til det samme niveau som andre biler.

I 2016 betød det, at afgiften på el- og brændselscellebiler udgjorde 20 procent af registreringsafgiften og pr. 1. januar 2017 steg afgiften til 40 procent.

De stigende afgifter har dog ramt salget af elbiler hårdere end ventet. I aftalen opererede man med et forventet salg på 1800 el- og brændselscellebiler i 2016.

Men der blev kun solgt omkring 1300 elbiler i 2016 og den tendens er fortsat i 2017. Derfor har S og R presset på for at få aftalen justeret.

"Det er glædeligt, at vi nu er enige om en lempeligere indfasning, som forhåbentlig kan få sparket gang i elbilsalget. Det har længe været et ønske fra Socialdemokratiet og Radikale at gøre noget ved elbilsituationen. Det har regeringen lyttet til," siger Karsten Lauritzen.

Den nye aftale betyder, at den planlagte udfasning af afgiftsfritagelsen på elbiler udskydes indtil udgangen af 2018, eller indtil der er solgt 5000 nye elbiler.

Det betyder i praksis formentlig, at mindre og mellemstore elbiler reelt vil være afgiftsfritaget de kommende to år som følge af aftalen.

Og det vækker begejstring hos direktør Lærke Flader i brancheforeningen Dansk Elbil Alliance.

"Aftalen giver ro om afgifterne de næste år, og det er der behov for, da transporten er vores største klimaudfordring," siger hun.

Politikerne ændrer kurs

I Dansk Industri er direktør for Bilbranchen Thomas Møller Sørensen anderledes kritisk over for politikernes zig zag-kurs.

Frem for lappeløsninger efterlyser han en mere varig løsning og henviser til, at det er tolvte gang siden 1988, at politikerne laver særlige regler for elbiler. 

"Denne stop-and-go politik sender et signal om, at elbiler er noget specielt og eksotisk, der skal behandles særskilt. Og så længe, man gør det, afskrækker det forbrugere og investorer fra for alvor at tage elbilerne til sig," siger han.

De nye lempelser af registreringsafgiften får virkning fra 1. januar 2017. Altså med tilbagevirkende kraft.

Fra 2019 genoptages den tidligere aftalte indfasning. Dermed udgør afgiften 40 procent af den fulde registreringsafgift minus et bundfradrag på 10.000 kroner i 2019.

I 2020 udgør afgiften 65 procent, i 2021 90 procent og i 2022 er registreringsafgiften på elbilerne på niveau med andre biler.

I februar viste en opgørelse, at der var lige under 9.000 elbiler på vejene i Danmark.

Elbiler revet væk i Sydkorea

DTU vil sætte fart på kommerciel brug af nyt elsystem

Midtjyder kan se frem til flere vindmøller og elbiler

Salget af elbiler er ikke bare gået i stå – antallet falder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også