EnergiWatch

Tesla: Tyske myndigheder frikender elbil for brande

Brande i tre biler skyldes ikke "producent-relaterede defekter", skriver de tyske motormyndigheder ifølge Tesla.

Foto: Tesla S

2013 startede som Tesla-år.

Aktiekursen steg med raketfart, og elbilfabrikkerne kunne dårligt følge med efterspørgslen på selskabets storsælgende Model S.

Der er imidlertid kommet alvorlige skrammer i lakken i løbet af efteråret, da flere rapporter om brændende Tesla-biler spredte sig via Youtube og de sociale medier.

En lille oprejsning kan det dog blive til for Tesla her ved udgangen af året, da de tyske motormyndigheder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) ifølge elbilproducenten har valgt ikke at trække bilerne tilbage på baggrund af de undersøgelser, man netop har afsluttet.

Tre ulykker på få uger

Den tyske myndighed bad Tesla om data på tre ulykker i Seattle, Tennessee og Mexico, hvor Tesla S brød i brand.

I et brev, som KBA har sendt til Tesla, og som Tesla har offentliggjort, står der, at de tyske myndigheder er "glade for at kunne dele undersøgelsens resultater i forbindelse med de tre nylige brandulykker, som har involveret Tesla S-biler".

Tredje Tesla-brand på få uger

De tyske undersøgelser frikender nemlig i første omgang Tesla S og skriver, at "ifølge dokumenterne blev der ikke fundet producentrelaterede defekter". Derfor foretager de tyske myndighederne sig indtil videre ikke mere.

Det har fået Tesla-grundlægger og milliardær Elon Musk til tasterne.

"Den tyske regering har undersøgt Tesla S-brandene. Alle skyldes slag/sammenstød ved høj hastighed, ingen tilskadekomne. Konklusion: Ingen defekt, ingen tilbagetrækning," skriver han på Twitter.

USA undersøger tilbagetrækning

Det må betegnes som en mindre sejr for Tesla, der kæmper sin største kamp på hjemmemarkedet i USA. Her er myndighederne i øjeblikket ved at undersøge, om Model S eventuelt skal trækkes tilbage.

På sin blog har Teslas stifter og topchef, Elon Musk, tidligere skrevet, at man vil ændre bilernes softwareindstillinger, som styrer bilernes affjedringssystem. Det skal øge bilernes frihøjde og reducere risikoen for, at batterierne, der er placeret i bunden af bilen, bliver ramt af genstande fra vejen.

Det er netop beskadigelse mod vognbunden fra sten og andre løse genstande, der mistænkes for at være skyld i de tidligere brande i Tesla-bilerne. Tesla forsøger med det nye tiltag at imødegå en tilbagetrækning af bilen, der ville være yderst kostbar og sandsynligvis skadelig for bilens omdømme.

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg overvejer de amerikanske myndigheder nemlig, om man i forbindelse med en tilbagetrækning skal beordre bilens vognbund udskiftet til stål i stedet for aluminium.

Nu skal Tesla-brande undersøges

Tesla i intens kamp mod tilbagetrækning

Mere fra EnergiWatch

Elbiler er ikke altid en gevinst for klimaet - nogle bliver det aldrig

Kører man kun 3.000 km i bil om året, bliver det aldrig bedre for klimaet at køre i en elbil. Kører man 7.500 km om året, går der otte-ni år, før skiftet gavner klimaet, viser ny forskning. Jo længere, man kører, jo bedre bliver klimaregnestykket. For mange kan det være klogt at vente med at skifte til en elbil, lyder rådet fra FDM og forskere ved Aarhus Universitet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs