Nu skal Tesla-brande undersøges
Tre brande på fem uger.
Det er baggrunden for at de amerikanske vejmyndigheder - The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) - nu vil undersøge, om Tesla skal pålægges af kalde den nye Model S tilbage til kontrol. Tesla forventer at sælge 21.000 Model S-biler i år.
Ifølge branchesitet Automotive News er der tale om en såkaldt forundersøgelse, der skal fastslå, om Tesla af sikkerhedsgrunde skal pålægges at kalde alle biler tilbage til kontrol af batteriet.
Tesla Model S er eller tidligere blevet bedømt som den mest sikre bil overhovedet.
Tesla i Twitter-krig mod George Clooney
Hul på batterierne
Men det var før brande i tre biler. Brandene er opstået, efter at de tre biler har været indblandet i trafikulykker. Batteriet i to af bilerne brød i brand, efter at bilerne var kørt over en metalgenstand på vejen. I begge tilfælde slog metalgenstandene hul på lithium-ion batteripakken.
Den tredje Tesla S brød i brand efter et sammenstød. I alle tre tilfælde slap bilernes førere uskadte fra brandene. I tilfældene med metalgenstande på vejbanen advarede bilernes system om brandfaren og bad førerne om at forlade bilerne.
Tesla afviser tilbagekaldelse
Den administrerende direktør hos Tesla, Elon Musk, har netop i et blogindlæg på Teslas hjemmeside givet udtryk for, at der absolut ikke er grund til at kalde alle biler tilbage til kontrol.
"Siden Model S gik i produktion i fjor, har der i USA alene været flere end 250.000 brande i benzinbiler. Flere end 400 mennesker er døde i disse brande, og cirka 1.200 er blevet hårdt kvæstet. Alligevel har tre brande i Model S fået langt større opmærksomhed;" skriver Elon Musk.
Brand i prestigebil blev en dyr affære
Tidligere sager
Samtidig henviser han til, at sandsynligheden for brand er større i en bil med forbrændingsmotor.
"Der er nu cirka 19.000 Model S ude på vejene. Det svarer til 1 brand for hver 6.333 biler, mens tallet for almindelige biler er 1 brand for hver 1.350 biler," tilføjer Elon Musk.
NHTSA har tidligere undersøgt brande i elbilerne Chevrolet Volt (Opel Ampera i Europa) og Fisker Karma. Den sidste blev kaldt til kontrol, mens General Motors foretog en frivillig tilbagekaldelse af Volt/Ampera for at forstærke batteripakkerne.