Debat: Spertos kritikpunkter er faktuelt forkerte

Volkswagen Danmark skyder kritikken fra Erik Christian Thrane, der er adm. direktør i Sperto, ned i dette indlæg, hvor de føler sig nødsaget til at berigtige kritikpunkter, "der er faktuelt forkerte."
Foto: Linda Johansen
Foto: Linda Johansen
AF VOLKSWAGEN DANMARK

Efter Erik Christian Thranes debatindlæg den 2/4, hvori han igen fremfører kritikpunkter, der er faktuelt forkerte, føler vi hos Volkswagen Danmark det nødvendigt at berigtige disse.

Dette gælder for det første omtalen af ID.3 1., der er en helt særlig introduktionsmodel, som kun udbydes i en begrænset mængde på det danske marked, og Volkswagen Danmark har derfor sammen med Volkswagen AG egenhændigt besluttet at give slutkunderne 1 års betalt strøm. Tilbuddet giver slutkunden mulighed for at lade sin Volkswagen ID.3 1 på en ladeboks i hjemmet leveret af Clever, og på en række ladeoperatøreres offentlige ladenetværk i Danmark og Europa, herunder dem der opereres af f.eks. E.On men altså uden at slutkunden skal betale abonnement de første 12 mdr.

Slutkunden til en Volkswagen ID.3, 1 kan også gøre brug af tilbuddet om gratis strøm i 12 måneder, selvom installationen af en Clever-ladeboks i hjemmet fravælges. I givet fald får slutkunden udleveret et nøglekort sammen med bilen, der giver adgang til opladning på de offentlige ladestandere fra f.eks. Clever og E.On. 

Det er derfor faktuelt forkert, når det anføres i debatindlægget, at prisen for 1 års "Clever Unlimited" abonnement er indeholdt i den vejledende udsalgspris for Volkswagen ID.3 1.

I sit debatindlæg den 2/4 omtaler Erik Christian Thrane også e-up! og skriver:

"Et endnu mere grelt eksempel på påtvunget kundeforhold til en ladeoperatør finder man efter vores opfattelse i prislisten for VW e-up. Det fremgår af prislisten dateret 1. april 2020, at prisen med Clever Unlimited-abonnement er kr. 162.995. Men hvis man fravælger det abonnement – så koster bilen pludselig kr. 183.995. Forbrugeren straffes altså med en merpris på hele kr. 21.000, hvis man ikke ønsker at blive kunde hos den pågældende ladeoperatør."

Dette er ikke korrekt. I den vejledende udsalgspris på 162.995 kr. for en e-up! unlimited indgår prisen for installation af en Clever ladeboks, der forudsætter indgåelse af et Clever Unlimited-abonnement. Ønsker kunden ikke at få installeret en Clever ladeboks og indgå en abonnementsaftale med Clever, ændres den vejledende udsalgspris på 162.995 kr. for en e-up! unlimited ikke. Slutkunden straffes altså ikke med en højere pris, hvis de ikke ønsker at få installeret en Clever ladeboks.

Det er tværtimod et tilbud til de slutkunder, der vælger en elbilsløsning hos Volkswagen, så vi kan give dem den nemmeste og bedst mulige overgang fra en bil med forbrændingsmotor til en elbil.

Debat: Det vil glæde os hvis vi har misforstået Clevers ladeløsning

Debat: Faktuelt forkert at bilkøbere påtvinges opladning

Debat: Tager FDM parti for én ladeoperatør? 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også