EnergiWatch

Handelskrig truer eksport af amerikansk-byggede biler

General Motors, Ford og Tesla vil blive påvirket af de kinesiske importafgifter, skriver The Wall Street Journal.

Den amerikanske præsidents, Donald Trumps, handelskrig med Kina truer USA's voksende rolle som bileksportør.

Det skriver The Wall Street Journal.

I løbet af de sidste år har ikke-amerikanske bilfabrikanter som BMW, Daimler og Volvo investeret milliarder af dollar for at udvide deres amerikanske fabrikker med det formål at eksportere til blandt andet Kina.

Kinas og USA's igangværende handelskrig og øje-for-øje-taktik kan få bilproducenterne til at genoverveje deres strategier. Kina hævede fredag afgifterne på amerikansk bilimport til 40 pct., som en del af Kinas modsvar til præsident Trumps toldafgifter på kinesiske varer for 34 mia. dollar.

Blandt de amerikanske bilfabrikanter, der er hårdest ramt, er General Motors, der spiller en stor rolle på det kinesiske marked, men som bygger alle sine biler på amerikansk jord. Ford og Tesla hører også til de bilfabrikanter, der vil blive påvirket af de kinesiske importafgifter.

De tyske bilproducenter BMW og Daimler vil ligeledes blive ramt af de øgede importafgifter. Begge fabrikanter beskæftiger tusindvis af arbejdere i det sydlige USA, hvor der bliver bygget biler til eksport til Kina og Europa samt salg i USA. De nye importafgifter vil tvinge BMW og Daimler til at hæve priserne på deres biler over for deres kinesiske kunder, hvis ikke de i stedet vælger at bide de øgede omkostninger i sig.

Hvis handelsbarriererne bliver en realitet, vil det vanskeliggøre bilproducenternes muligheder for at nedlægge fabrikker eller hurtigt at skifte markedsfokus. Ifølge analytikere og topchefer kan de nyindførte importafgifter afskrække bilfabrikanter fra at realisere ellers planlagte udvidelser.

Trump peger på bilafgift som USA's bedste handelsmulighed

Tesla bekræfter kommende fabrik i Kina 

Mere fra EnergiWatch

"CCS er det relevante på den korte og mellemlange bane"

Tildellingen af knap 200 mio. kr. i EUDP's særpulje til Greensand understreger det danske commitment til CCS, fastslår Ineos' danske direktør, der nu kun mangler tilladelserne til at være klar til at lagre CO2 fra 2025. Der skal nok også blive plads til ting som grøn metanol – på sigt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs