Dansk producent vil skabe flydende milliardforretning

Flydende kraftværker bliver en del af fremtiden også i Europa, fastslår BWSC, der satser massivt på at opbygge forretningsområdet de kommende år.
Kraftværkproducenten BWSC er normalt mest kendt for sine landfaste værker, men fremover skal en større del stikke til søs.
Kraftværkproducenten BWSC er normalt mest kendt for sine landfaste værker, men fremover skal en større del stikke til søs.

Fremtidens kraftværker bliver i stigende grad flydende. Det mener den danske kraftværkproducent BWSC, der i forbindelse med sin nye strategi, Route 21, satser stort på området i de kommende år. Allerede om fem år kan såkaldte power barges udgøre en trejdedel af forretningen, vurderer selskabet, der sidste år havde en omsætning på knap 3 mia. kr.

"Vi håber at sælge den første barge i år, og baseret på den interesse, vi oplever, er der god sandsynlighed for det," siger adm. direktør for BWSC, Anders Heine Jensen.

"Vi har også tidligere lavet power barges, så vi kender teknologien. Men vi kan bare se, at der nu er en stigende efterspørgsel i markedet, så det vil vi gå benhårdt efter. Og vi er ret sikre på, at vi kommer til at sælge en del af den slags anlæg.

PRØV ENERGIWATCH GRATIS: KLIK HER

Selve konceptet med flydende kraftværker har været kendt siden før krigens tid. Mens konceptet flere gange har været nævnt herhjemme, fordi den tyrkiske storspiller på markedet, Karadeniz, har købt aldrende skibe af både Maersk og senest servicerederiet A2Sea til brug som ombyggede kraftværker.

Dansk rederi sælger veteran til kraftværkproducent

BWSC vil dog satse udelukkende på at bygge kraftværker på flade pramme frem for på skibe. Sidste år indgik producenten således et samarbejde med det amerikanske selskab Power Barge Corp. om design, produktion og marketing af de modulære kraftværker, der som udgangspunkt skal bygges med kapaciteter på mellem 60-180MW. Anders Heine Jensen ser da også en strategisk forskel fra f.eks. tyrkerne.

"Vi går med prammene efter et lidt andet segment, som vi mener er mere fleksibelt. Samtidig vil vil også lave det mere miljøvenligt, end vi mener Karadeniz gør, så f.eks. kølevandet enten kan ventileres af eller direkte eksportes som varme, frem for at blive kølet direkte ud i havnen. Så vi satser lidt mere på high end-området, end hvad Karadeniz indtil videre har leveret," siger han.

"Det vil kunne give os en konkurrencefordel især i OECD-landene."

For BWSC forventer ikke kun at sælge strømpramme til afrikanske stater med ondt i forsyningen. For med stadig mere fluktuerende energi i de vestlige energisystemer kommer behøvet også til at vokse her, mener direktøren, der i de tilfælde vil kunne tilbyde løsninger drevet af især flydende naturgas, der udleder noget mindre forurening end dieselolie.

"Det er en løsning til hele verden. OECD-lande såvel som andre. For det er en teknologi, man har brug for overalt, både som nødkraft og overgangsordninger for udviklingslande, men også som balancekraft i lande med meget vedvarerende energi. Så der er efterspørgsel i alle kategorier af markedet," mener Anders Heine Jensen.

"Det er forholdsvist enkelt at lave, og frem for at have et kraftværk stående i 40-50 år, så kan man trække det væk efter fem år, når behovet er afdækket, og så sælge prammen et andet sted."

Konceptuelt skal markedet gribes an på tre måder. Dels skal der være mulighed for på traditionel vis blot at bygge og sælge power barges til kunder. Derudover satser producenten på samme model, som der er opereret med på mange af de seneste års britiske kraftværkprojekter, hvor BWSC selv er med som investor og kunden kan byde ind på elsalgsaftaler. Endelig skal der tilbydes en ren lejemodel.

"Det vil typisk være til lande, hvor der pludselig er brug for strøm efter f.eks. en naturkatastrofe. Lejemarkedet er aktuelt præget af dårligt udnyttet kapacitet og dårlige anlæg, så der mener vi virkelig, at vi kan gøre en forskel med mere miljøvenlige og langt mere effektive anlæg end de nuværende nødgeneratorer," siger direktøren.

"Det er en meget risikabel forretning og belønningen er ikke synderlig stor"

Danske selskaber anklages for grov underbetaling

Dansk kraftværkproducent får ordre til 200 millioner

Dansk kraftværkskæmpe vil vende Brexit til gevinst

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også