Mens Vestas skuffede en anelse på ordreindgangen på vindmøllesiden, fortsætter selskabet sin vækst på serviceforretningen.
I dagens regnskab kan vindfirmaet således melde om en omsætning på servicedelen på 250 mio. euro for andet kvartal - det er en stigning på 23 mio. euro i forhold til andet kvartal 2012, og 33 mio. euro bedre end i første kvartal i år.
"Omsætningen stiger med 10 pct., og vi når en avance på 29 pct. Serviceområdet er et af de områder, hvor vi trods omkostningsreduktioner kommer til at ansætte lidt flere," siger finansdirektør Marika Fredriksson, konstitueret Vestas-topchef efter fyringen af Ditlev Engel.
Vestas-CFO: Håber at sælge flere fabrikker
Her er Vestas' nye topchef
Hvad nu Ditlev Engel?
Samlet havde Vestas ultimo juni 2013 serviceaftaler med en kontrakt-fæstet fremtidig omsætning på 5,9 mia. euro – en stigning på 23 pct. i forhold til ultimo juni 2012.
Svensk erfaring
Dog er selskabet en anelse bagud i forhold til at nå målet om en årsomsætning for servicedelen på mindst 1 mia. euro, eftersom Vestas her halvvejs inde i 2013 "blot" har en foreløbig omsætning på 467 mio. euro.
Traditionelt ligger ordrevægten tungest i andet halvår, men alligevel venter der formentlig den nye mand på Vestas-broen, svenske Anders Runevad, en stor opgave i forhold til at få selskabet i mål på servicedelen.
Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch
Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her
I forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet, påpegede bestyrelsesmand Bert Nordberg, netop Runvads erfaring hér. Bestyrelsesformanden fremhævede således, at den nye topchef også har erfaring med serviceforretning fra hans tidligere poster og sagde videre:
"Det har også været nødvendigt med indgående teknisk forståelse og en kandidatgrad inden for de tekniske videnskaber. Her mener jeg, at Anders passer rigtig godt. Vi er glade for, at vi har fundet profilen," lød det fra Nordberg.
Europæisk kunde koster i Vestas' ordrebog
Vestas tror på USA i andet halvår
Vestas-formand: Slut med overraskelser
Driftsindtjeningen stiger
Serviceforretningen er generelt mere lønsom og stabil end mølleforretningen, og EBIT-marginen for divisionen lyder i andet kvartal af 2013 på 29 pct. før allokering af fællesomkostninger.
EBIT-marginen efter allokering af fællesomkostninger var 21 pct., hvilket er en stigning på 4 procentpoint i forhold til andet kvartal 2012.
"Stigningen skyldes et forbedret dækningsbidrag på service og relativt lavere fællesomkostninger," skriver Vestas i regnskabet og oplyser videre, at 76 pct. af de udløbende serviceaftaler blev fornyet i andet kvartal 2013.
Vestas-formand: Slut med overraskelser
Vestas-formand: Stadig intet nyt om Mitsubishi
Vestas tror på USA i andet halvår
Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch
Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her