EnergiWatch

Lidegaard: Stadig realistisk med 5.000 ladestandere

Elbilen har stadig en vigtig rolle at spille i Danmark, lyder det fra klima- og energiminister Martin Lidegaard.

Regeringen arbejder på en grøn omstilling, og elbilerne er ved flere lejligheder blevet nævnt som en dek af løsningen. Kun ved hjælp af batteriernes lagerfunktion i et smartgrid, kan strømmen fra vindmøller gemmes til tider, hvor det ikke blæser.

Ekspert: "Danmark skal ikke gå forrest med elbiler" 

Selvom Better Place er gået konkurs, er klima- og energiminster Martin Lidegaard (R) fortrøsningsfuld på elbilens vegne.

"Jeg tror ikke, at det er dødsdommen over udrulningen af elbiler i Danmark, selvom vi endnu ikke har fået det gennembrud, som vi går og venter på. I andre lande bliver der lavet rigtig mange typer elbiler i øjeblikket, og de bliver bedre og beder," siger Martin Lidegaard til Berlingske.

Dong står til at tabe millioner på kollaps 

EU-kommissionen foreslog tidligere på året, at Danmark mindst skal have 5.000 ladestationer til elbiler i 2020. Og det er stadig realistisk, lyder det fra ministeren.

"Selv om nogen måske synes, at der er lidt Komiske Ali over, at jeg bliver ved med at sige det, så tror jeg på det. Det er første gang nogensinde, at vi har haft de store bilselskaber til at bruge milliarder på nye biler," siger han til Berlingske.

Clever overvejer at overtage Better Place 

Mere fra EnergiWatch

Siemens Gamesas milliarddyre problem er halvvejs selvforskyldt

Selv om det i høj grad er lykkedes at presse eksterne omkostninger over på kunderne, leveres landvindprojekter til en værdi af omkring 15 milliarder til nulmargin over de næste år, konstaterer mølleproducentens topchef. Her og der er det nok gået lidt for hurtigt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs