Shell vil opføre Europas største grønne brintfabrik i Danmark

Med ambitioner om et gigawattstort anlæg vil Everfuel i samarbejde med oliemastodonten opføre et P2X-anlæg ved raffinaderiet i Fredericia.
Shells tankbiler kan måske om få år køre på - og transportere - grøn brint. | Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Shells tankbiler kan måske om få år køre på - og transportere - grøn brint. | Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Danmark kan om få år huse Europas største, grønne brintfabrik. Den midtjyske brintfirma Everfuel er indgået i et strategisk samarbejde med bl.a. Dansk Shell om at opføre et P2X-anlæg til omkring 150 mio. kr. ved olieraffinaderiet i Fredericia. I første fase skal der installeres et elektrolyseanlæg med en kapacitet på 20 MW allerede i 2022/23 – mens ambtionerne er på sigt at udbygge anlægget op mod en gigawatt.

"Vores ambition er meget klar. Vi vil gøre brint til et konkurrencedygtigt, grønt brændstof, og vi vil gøre det hurtigst muligt," konstaterer adm. direktør i Everfuel, Jacob Krogsgaard.

Placeringen i Fredericia er langt fra en tilfældighed. Brint anvendes allerede i raffineringsprocessen, hvor den dog fremstilles ved hjælp af gas. Men ved at opføre et elektrolyseanlæg kan der i stedet produceres brint fra vedvarende energikilder, hvor det kan udnyttes, når elprisen er lav i de stadig hyppigere tilfælde, hvor produktionen overstiger det danske strømforbrug.

Beliggenhed, beliggenhed

Anlægget skal dog ikke kun producere brint til raffinaderiet. Planen for projektet, der har navnet HySynergy, er også at installere et lager på ti ton brint, der kan bruges til energilagring i stor skala. Mens brinten desuden skal sive ind på samarbejdspartnerens historiske enemærker og bruges som grønt brændstof til i første omgang tung, landbaseret transport som busser og lastbiler. Også her passer placeringen ind.

"Jeg kunne ikke opfinde et bedre sted selv. Et er, at man kan producere til raffinaderiet, hvilket i sig selv er fantastik. Men samtidig er det et sted, hvor hele Danmark med undtagelse af Bornholm er dækket inden for 200 kilometer," siger Jacob Krogsgaard og peger på, at det ikke kun er et trafikalt knudepunkt men at også transmissionnettets motorveje mødes ved Fredericia.

Det sidste bliver især relevant, hvis anlægget skal skaleres op fra 20 MW til noget, der er op mod 50 gange større. Men principielt er der intet praktisk til hinder for, at det mål kan nås, fastslår direktøren.

"Behovet er der ikke endnu. Men det er valgt ud fra, at det rent faktisk kan skaleres. Både vi og Shell har ganske store ambitioner for væksten, og når vi samler alle de forbrug, vi kan se, så kører vi hele vejen op mod et gigawattanlæg."

Logisk logik

At Jacob Krogsgaard kan se brintens anvendelsesmuligheder er ikke nyt. Siden han som ganske ung stiftede H2 Logic i 2003, der i 2015 blev en del af Nel i 2015, har han arbejdet for at udbrede teknologien. Nu med Everfuel, som han stiftede for få måneder siden med 48 mio. kr., som han fik med ud, da han solgte sin aktiepost i Nel. Det dansk/norske brintselskab er dog ikke længere væk, end det er aktionær i Everfuel.

Men især i år har en langt bredere skare også fået øjnene op for brintens potentiale. Det gælder også politikerne, hvor de danske i lighed med kollegaer fra bl.a. Holland, Tyskland og Sverige i stigende grad ser teknologien som en mulighed for såvel at opbygge en ny industri som at løse problemet med at reducere drivhusgasudledningerne i sektorer som transport og landbrug. Så også den politiske placering synes veltimet.

"Det kan godt være, at brint er noget af det varmeste varme for tiden. Men som vi har sagt længe, så er det også det mest logiske logik," konstaterer direktøren.

"Men jeg vil anerkende regeringens voldsomt ambitiøse mål om at reducere udledningen med 70 pct., hvor noget af det bedste nærmest er, at de ikke ved hvordan. For det tvinger hele statsapparatet ud af sin comfort zone. Det er statslig innovation, der er i gang med at ske, og det kommer til at medføre logiske konklusioner om, at vi bliver nødt til at finde ud af at lagre den vedvarende energi."

Kræver støttemillioner

Imidlertid er der dog endnu en brist i logikken. For som de fleste ejendomsmæglere nok vil erkende, så betyder placering ganske vist meget, men de færreste købere undlader dog helt at skele til slutprisen.

Når det indledende anlæg på 20 MW kan blive Europas største i 2022, så antyder det jo også, at der ikke skyder grønne brintfabrikker op overalt. For prisen på produktet er fortsat langt højere end såvel brint produceret på gas som til at være rentabelt i egen ret.

En stor del af finansieringen til HySynergi-projektet hviler således på, at parterne opnår tilskud gennem Energistyrelsens energilagringspulje, der blev søgt i sidste måned. Mens yderligere en del kommer fra de godt 8 mio. kr. Everfuel modtog gennem en anden pulje til projektet H2Bus Europe, hvis mål om at lancere 600 brintbusser i Danmark, Storbritannien og Letland desuden hviler på støtte fra bl.a. EU's CET-fond.

Jacob Krogsgaard er dog ikke i tvivl om, at konceptet kommer til at holde.

"Ambitionen er jo ligetil: Teknologien virker, og nu skal vi have forretningsplanen til også at virke. Det her er startskuddet på det," siger han.

"Derudover er der også endnu flere synergier, end hvad vi lige nu vil komme ind på. Der er flere partnere med i projektet, som vi venter med at annoncere, når projektet bliver lanceret. Når det sker vil man kunne se, at der er endnu mere logik i projektet."

Det næste skridt i den grønne omstilling kan tages hurtigere end ventet

Nel lukker aftale med Everfuel

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Nordex

Nordex får spansk ordre på 124 MW

For abonnenter

Læs også