EnergiWatch

EU's nye ETS-chauffør: Det er som en bil uden benzin

Prisen for et ton CO2 skal tidobles, hvis lagring skal blive relevant, mener den nytiltrådte ordfører for EU's fremtidige kvoteordning.

På den ene side burde europaparlamentatikeren Ian Duncan være glad. Efter blot et år i Parlamentet blev skotten i sidste uge valgt ind i et betydeligt førersæde som ordfører for reformen af EU's kvotesystem (ETS) efter 2020. Omvendt er der ingen roser uden torne. For det system, han nu skal styre debatterne for, er nogenlunde lige så effektivt til at reducere kuldioxid som en amerikansk diesel-VW.

"Kulstofmarkedet er lidt som at køre en bil uden benzin. Det holder helt uomtvisteligt helt stille; det sætter ikke fart under innovationen, det sætter ikke fart i forandringer og det kommer ingen vegne i forhold til at imødekomme vores endegyldige mål for klimaforandringer," siger Ian Duncan til Euractiv og fastslår, at selv om han er hyret som fremtidens mand efter 2020, så ser han ikke som sin vigtigste opgave at forhindre nye nedbrud af kvotemarkedet til den tid.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra EnergiWatch

Kuldechok medfører Nordens højeste elpris i otte år

Kuldens indtog efter gassens fravær viser sine første alvorlige tegn, hvor Finland har eksorbitant høje elpriser, Sverige starter oliekraftværker for at hjælpe Polen fra nedbrud og dieselkraftværker for at afbøde effekten af norsk straf.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs