Spanien anker kontroversiel frifindelse i oliekatastrofe

Den spanske regering insisterer på at få placeret et ansvar for en af historiens største oliekatastrofer.
Det knækkede Prestige-skib.
Det knækkede Prestige-skib.
AF OLE ANDERSEN, SHIPPINGWATCH

Den spanske regering har besluttet at appellere en frifindelse af tre nøglepersoner, heriblandt kaptajnen, da en domstol ikke mente, at man kan gøre dem og andre personer ansvarlige for den omfattende oliekatastrofe, der ramte den nordspanske kyst tilbage i november 2002, da tankskibet Prestige brækkede midt over og sank.

"Regeringen har besluttet at anke dommen og insisterer på at få placeret et retsligt ansvar for katastrofen," siger den spanske justitsminister Alberto Ruiz-Gallardon til nyhedsbureauet AFP ifølge Tradewinds.

Målet for den spanske regering er at få dækket nogle af de enorme omkostninger i forbindelse med oprydningen af olie, der også ramte kyster i både Frankrig og Portugal. Sagen kan udover at få konsekvenser for de tilknyttede personer også stadig ramme de involverede forsikringsselskaber.

Nordmænd accepterer millionbøde

Domstolen har opgjort regningen for katastrofen for den spanske stat til 494 mio. USD, mens den hårdest ramte region har betalt 145 mio. euro. For Frankrigs vedkommende kostede oprydningen 60 mio. euro.

Ifølge dommen i sidste uge var utilstrækkelig vedligeholdelse af Prestige årsag til ulykken, fordi svagheder i konstruktionen ikke blev opdaget i tide. Det fik i sidste ende skibet til knække midt over i det stormfulde vejr.

Prestige, der sejlede under Liberia-flag for rederiet Mare Shipping, var på  81.000 dwt og bygget i 1976. Skibet kom i vanskeligheder i dårligt vejr ud for den spanske kyst i november 2002. Trods de voldsomme vejrforhold besluttede de spanske myndigheder efter lange forhandlinger med rederiet og kaptajnen at trække skibet længere ud til søs, hvor det brækkede og sank med 77.000 ton råolie ombord.

Chevron får milliardbøde for at svine i Amazonas

Kaptajnen Apostolos Mangouras, der i dag er 78 år, nægtede i lang tid at adlyde myndighedernes krav under aktionen med henvisning til det dårlige vejr.

Tankskibsredernes internationale interesseorganisation Intertanko udsendte i sidste uge en pressemeddelelse. I den udtrykte organisationen tilfredshed med frifindelsen af kaptajnen som værende ansvarlig for miljøkatastrofen, men den kritiserer i skarpe vendinger straffen på ni månbeders fængsel til kaptajnen for ulydighed, da myndighederne krævede skibet trukket til havs.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Mere end 2.800 kilometer af den spanske vestkyst blev forurenet, herunder 750 badestrande. Fiskeriet måtte lukke i 4 måneder i et område, der regnes for et af Europas mest fiskeri-afhængige. 200.000 havfugle, og hundredvis af sæler og hvaler omkom.

Flere miljøorganisationer har reageret skarpt på den manglende ansvarsplacering for katastrofen, der rangerer som en af verdens største miljøkatastrofer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Den 1. juni begyndte Senvions tidligere økonomidirektør Manav Sharma som amerikansk landechef for Nordex. Snart får han en ny fabrik at råde over. | Foto: Senvion

Nordex genstarter produktion i USA

For abonnenter

Læs også