CO2-benspænd fra Merkel skuffer Lidegaard

Kansler Angela Merkel bakker fra fælles EU-krav om skærpede CO2-krav til biler.
Martin Lidegaard (R) | Foto: Carsten Snejbjerg
Martin Lidegaard (R) | Foto: Carsten Snejbjerg

En tysk kursændring betyder, at en EU-aftale med skærpede krav til bilers CO2-udledning er blevet genåbnet, og det irriterer energi- og klimaminister Martin Lidegaard.

Det skriver Ritzau, som fortæller, at den danske minister i dag mødes med sine EU-kolleger for at genforhandle aftalen, der blev indgået i juni mellem medlemslandende, Europa-Parlamentet og EU-Kommissionen.

Den endelige blåstempling af aftalen blev forpurret af den konservative tyske kanslerinde Angela Merkel forud for valget i september. Årsagen er, at den tyske bilindustri halter på området i forhold til flere andre lande.

"Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg er godt og grundigt ærgerlig over, at vi først har indgået en politisk aftale, og at den så bliver genåbnet af især Tyskland, som synes, at de vil beskytte deres bilindustri endnu mere, end de har gjort i forvejen," siger Martin Lidegaard til Ritzau.

Tysk bilindustri langt fra CO2-mål

Ingen afklaring på EU's bilkrav 

Han tilføjer, at den praksis ikke er kutyme i EU, og at han vil gøre, hvad han kan for, at aftalen fra juni om nedtrapning af CO2-udledning fra biler mod 2020, fastholdes.

Ifølge Ritzau ønsker tyskerne at forsinke nedtrapningen med fire år, så vi skal frem til 2024 før, at nye biler skal være nede på en CO2-udledning på 95 gram per kilometer.

Tyskerne har grund til hovedbrud over de skrappe krav fra EU.

Mens franske bilproducenter som Renault, Peugeot/Citroën og italienske Fiat allerede i 2012 havde nedbragt deres gennemsnitlige udledning til omkring 120 gram, drønede tyske bilmærker som VW, BMW og Mercedes stadig rundt med udledninger på mellem 133 og 148 gram per kørte kilometer.

Det viser en analyse fra PA Consulting, som tegner et dystert billede for tyskerne frem mod 2020.

Til den tid vil Renault ifølge konsulenthusets beregninger have bragt udledningen ned på omkring 88 gram per kørte kilometer, mens Fiat og Peugeot/Citroén vil være på 91 gram per kilometer. Det kommer tyskerne ikke til at kunne hamle op med, hvor VW vil være på 100 gram per kilometer, BMW på 103 gram og Mercedes på 104 gram per kilometer.

"Man skal huske på, at bilproducenterne fremstiller meget forskellige typer af biler. De tyske bilproducenter står bag store og tunge biler med mere kraftfulde motorer end gennemsnittet i EU, og derfor er det en større udfordring for dem at nå de 95 gram, end det er for producenterne af mindre biler. I forvejen er det en enorm udfordring for bilindustrien af nå de 95 gram - i gennemsnit taler vi en reduktion på 32 procent frem mod 2020," siger Thomas Goettle, bilindustri-analytiker hos PA Consulting.

Undersøgelsen, der er lavet uafhængigt af bilindustrien, baserer sig på tal fra juni 2013 og prognoser baseret på salgsskøn og sandsynlighedsberegninger over fremtidige bilmodeller. Netop udformningen af fremtidens bilmodeller bliver afgørende for, hvor meget industrien kan reducere sit udslip.

EON-chef går i rette med europæisk energipolitik 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Den 1. juni begyndte Senvions tidligere økonomidirektør Manav Sharma som amerikansk landechef for Nordex. Snart får han en ny fabrik at råde over. | Foto: Senvion

Nordex genstarter produktion i USA

For abonnenter

Læs også