Norge vil have IMO til at indføre globale CO2-kvoter for skibsfarten

I et bemærkelsesværdigt forslag opfordrer en af verdens største shippingnationer IMO til at indføre CO2-kvoter samtidig med et krav om at effektivisere flåden. Forslaget skal diskuteres denne uge inden det afgørende MEPC-møde i november.
Foto: Georg Wendt/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Georg Wendt/AP/Ritzau Scanpix

Hvis skibsfarten skal nå sit mål om at reducere udledningen af CO2 i 2050, er det ikke nok at lægge en skat på de fossile brændstoffer eller at kræve en højere effektivitet af skibene. Det er heller ikke nok at indføre et kvotesystem som det, EU er i færd med.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

    Norlys forbereder sig på det næstværste

    For abonnenter

    Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

    Tilfredshed med CCS-udspil

    For abonnenter

    Læs også