EnergiWatch

Drivkraft Danmark: Danske dieselafgifter på tysk niveau virker ikke

Hvis de danske afgifter på diesel hæves til tysk niveau, vil grænsehandlen blot blive flyttet fra Danmark til Tyskland, siger Drivkraft Danmark som reaktion på Klimarådets anbefaling, der skal bekæmpe CO2-lækagen fra tysk CO2-afgift.

Brændstofbranchens direktør, Jacob Stahl Otte, deler ikke Klimarådets tanker om fordelene ved højere dieselafgifter. | Foto: PRDrivkraftDanmark

Da klokken slog 00.01 den 1. januar blev den tyske diesel 59 øre dyrere literen, da det første skridt for en tysk CO2-afgift på brændsel og brændstof blev implementeret. Frem mod 2025 vil den afgift stige til 1,29 kr. literen.

Det betyder, at prisforskellen mellem tysk og dansk diesel bliver større, og grænsehandlen vil stige, hvilket med højde for den indekserede afgiftsstigning i Danmark vil betyde en øget dansk CO2-udledning på 1,55 mio. ton CO2 frem mod 2025, såfremt den danske dieselafgift ikke stiger yderligere.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs