Drivkraft Danmark: Danske dieselafgifter på tysk niveau virker ikke

Hvis de danske afgifter på diesel hæves til tysk niveau, vil grænsehandlen blot blive flyttet fra Danmark til Tyskland, siger Drivkraft Danmark som reaktion på Klimarådets anbefaling, der skal bekæmpe CO2-lækagen fra tysk CO2-afgift.
Brændstofbranchens direktør, Jacob Stahl Otte, deler ikke Klimarådets tanker om fordelene ved højere dieselafgifter. | Foto: PRDrivkraftDanmark
Brændstofbranchens direktør, Jacob Stahl Otte, deler ikke Klimarådets tanker om fordelene ved højere dieselafgifter. | Foto: PRDrivkraftDanmark

Da klokken slog 00.01 den 1. januar blev den tyske diesel 59 øre dyrere literen, da det første skridt for en tysk CO2-afgift på brændsel og brændstof blev implementeret. Frem mod 2025 vil den afgift stige til 1,29 kr. literen.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

    Norlys forbereder sig på det næstværste

    For abonnenter

    Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

    Tilfredshed med CCS-udspil

    For abonnenter

    Læs også