Regeringen anerkender CO2-lækage i millionstørrelse fra tysk CO2-afgift

Skatteministeriets fremskrivning vurderer, at den tyske CO2-afgift isoleret set vil øge den danske CO2-udledning med 1,55 mio. ton frem mod 2026 som følge af mere grænsehandel med diesel.
"Det tyske CO2-kvotesystem vil isoleret set øge salget af diesel i Danmark og dermed CO2-udledningerne," skriver skatteminister Morten Bødskov. | Foto: Jens Dresling
"Det tyske CO2-kvotesystem vil isoleret set øge salget af diesel i Danmark og dermed CO2-udledningerne," skriver skatteminister Morten Bødskov. | Foto: Jens Dresling

Eftersom Danmark modsat Tyskland ikke har valgt at indføre en CO2-afgift på brændsel, vil den danske CO2-udledning de næste fem år stige med 1,55 mio. ton på grund af mere grænsehandel.

Det skriver skatteminister Morten Bødskov i et folketingssvar.

"Det tyske CO2-kvotesystem vil isoleret set øge salget af diesel i Danmark og dermed CO2-udledningerne," skriver ministeren.

Ministerens svar kommer kort tid efter, at EnergiWatch på baggrund af egne beregninger kunne beskrive, at Danmarks CO2-udledning ville stige med 1,86 mio. ton som følge af Tysklands CO2-afgift. Som EnergiWatch beskrev dengang, var den indekserede danske afgiftsstigning på diesel dog ikke medregnet i det overslag, og ifølge Morten Bødskov er det årsagen til, at man lander på 1,55 mio. ton CO2 frem mod 2026.

Tysk CO2-afgift kan øge dansk udledning med knap 2 mio. ton 

"De tyske afgifter på diesel indekseres ikke, og de har været uændrede siden 2003 (bortset fra indførelsen af CO2-kvotesystement). Niveauet for de tyske dieselafgifter udhules derfor gradvist af prisudviklingen," skriver ministeren.

Ministeriet understreger, at der er tale om skematiske fremskrivninger, som er behæftet med en vis usikkerhed.

95 mio. liter diesel ekstra

Årsagen til den store stigning i dansk CO2-udledning som følge af den tyske CO2-afgift er grænsehandlen med diesel, som er særdeles omfattende i Danmark, hvor afgifterne på diesel holdes lavere end i nabolandene.

Det gør Danmark til et attraktivt sted for især lastbilchauffører at tanke og har fået eksempelvis Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, til at kalde Danmark for en "dieselø". Det er ikke tilfældigt, at upåagtede Padborg med omkring 4.000 indbyggere er plastret til med tankstationer.

Ifølge skatteministeren vil nettogrænsehandlen med diesel bestå af hele 435 mio. liter diesel i 2021, hvor knap en fjerdedel, 95 mio. liter kan henføres direkte til de nye tyske CO2-afgifter.

Udligner omlægning af bilafgifter tofoldigt

Såfremt de danske priser på diesel ikke stiger, vil den højere CO2-udledning fra grænsehandlen være noget, som batter i CO2-regnskabet, hvor Danmark med klimaloven har forpligtet sig til at reducere udledningen af CO2-ækvivalenter med omkring 20 mio. ton frem mod 2030.

Eksempelvis reducerer omlægningen af registreringsafgiften for person- og varebiler, der blev besluttet med vinterens aftale om grøn omstilling af vejtransporten, CO2-udledningen med 0,2 mio. ton i 2025 og 0,5 mio. ton i 2030.

Ministeren påpeger dog, at fremskrivningen af grænsehandel som følge af den tyske indfasning af CO2-afgift skal tages med et gran salt, da der er flere faktorer, som påvirker prisen på diesel foruden afgifter.

"Det er ikke en realistisk antagelse, idet der er andre faktorer, der påvirker priserne på diesel. Forskelle i eksisterende og kommende regulering af VE-brændstoffer til transport må forventes at påvirke prisen på diesel væsentligt – med betydelige forskelle mellem landene," skriver ministeren.

Iblandingen af VE-brændstoffer er fortrinsvist dikteret af CO2-fortrængningskravet, der i øjeblikket i Danmark er på 3,4 pct. i 2022 og vil stige til 7 pct. i 2030. I Tyskland har man i februar vedtaget et fortrængningskrav på 6,5 pct. i 2022, som vil stige til 22 pct. i 2030. Til forskel fra eksempelvis det danske fortrængningskrav er strøm til elbiler medregnet i det tyske.

Ifølge regeringen kan andre effekter som valutakursudsving og afgiftsforhøjelser påvirke grænsehandlen.

Tysk CO2-afgift kan øge dansk udledning med knap 2 mio. ton

Radikale Venstre kræver dyrere diesel 

Danmark får sin første første LNG-tankstation 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også