EnergiWatch

Klimarådet vil have afgifter på flyrejser og flere elbiler

Annullering af CO2-kvoter er ifølge Klimarådet ikke vejen frem mod at reducere udledninger med 70 procent.

Foto: Casper Dalhoff

Der skal mere fart under den grønne omstilling, lyder anbefalingen fra det uafhængige ekspertorgan Klimarådet.

Rådet har i en statusrapport, der offentliggøres fredag, set nærmere på, hvordan det går med efterlevelsen af Danmarks ambitioner på klimaområdet.

"Tempoet i den grønne omstilling skal øges kraftigt og endda være højere end hidtil, hvis det nye 70-procentsmål skal nås," skriver Klimarådet med formand Peter Møllgaard i spidsen.

Regeringen har sat et mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

Det er ikke konkretiseret, hvordan det skal opnås, men Klimarådet har en stribe anbefalinger.

Tear down this wall

Adm. direktør for Dansk Energi, Lars Aagaard

Det handler blandt andet om afgifter på flyrejser, øget incitament til at købe elbiler og en plan for udrulning af ladestandere samt forhøjelse af CO2-afgiften.

Tear down this wall

Især Klimarådets bemærkninger om elbiler falder i god jord hos Dansk Energi, der i de sidste mange måneder har råbt vagt i gevær i forhold til de afgiftsstigninger på elbiler, som vil træde i kraft 1. januar 2020, medmindre der afsættes nye midler i finansloven.

"Elbilsalget bliver et vigtigt element i omstillingen af transportsektoren, fordi det er den teknologi, der er længst fremme i forhold til omkostningseffektivitet. Derfor bør regeringen give et betydeligt økonomisk skub til elbiler og andre nuludslipsbiler," står der bl.a. i Klimarådets statusrapport.

Den sætning får adm. direktør i Dansk Energi, Lars Aagaard, til at hæve forhammeren og gøre klar til nedrivning.

"En Berlinmur af afgifter på elbiler tårner sig op. Derfor er mit budskab til finansministeren: Tear down this wall. Ellers risikerer vi, at markedet for elbiler kollapser. Så bliver elbilerne for de få. Ikke for de mange, som klimaet kræver. Der er akut behov for politisk afklaring," siger Lars Aagaard i en pressmeddelelse.

Find nu ud af, hvilken vej I ønsker, fjernvarmebranchen skal bevæge sig i

Adm. direktør for Dansk Fjernvarme, Kim Mortesen

Drop kvoteannulleringer

Mens Klimarådet anviser en række veje til at opnå målet om en reduktion på 70 procent, så har rådet også et bud på, hvad man ikke bør gøre.

Det Økonomiske Råd har tidligere argumenteret for, at Danmark bør forbeholde sig retten til at bruge annullering af en del af de såkaldte CO2-kvoter som værktøj til at nå målet.

Men det er ifølge Klimarådet et no go:

"Regeringen bør undlade at bruge penge på kvoteannullering, da det ikke bidrager til at mindske udledningerne før om 20-40 år," skriver Klimarådet.

Rådet er også skeptisk over for brugen af biomasse, som nogle kraftværker bruger i stedet for kul.

Biomasse regnes for CO2-neutral, men rådet stiller spørgsmålstegn ved fornuften bag dette regneprincip.

Kun den klimabæredygtige biomasse bør opfattes som CO2-neutral, lyder det fra Klimarådet.

Endelig peger Klimarådet på udtagning af kulstofrige landbrugsjorder som vejen frem mod klimamålet. En løsning, som landbruget og Danmarks Naturfredningsforening også selv har peget på.

Der forhandles i disse dage på Christiansborg om en klimalov, som skal danne baggrund for en klimahandlingsplan.

Fjernvarmen vil ikke udelukke biomasse

Dansk Fjernvarme ser mange gode takter i Klimarådets anbefalinger, der dog ikke tager fat i nældens rod for sektoren, påpeger adm. direktør Kim Mortensen.

Han siger, at liberalisering og et smalt fokus på økonomisk effektivitet kan koste på den grønne omstilling.

"Derfor er vores budskab til regering og Folketing: Find nu ud af, hvilken vej I ønsker, fjernvarmebranchen skal bevæge sig i," siger han i en pressemeddelelse.

Samtidig indikerer han også, at et totalt forbud mod biomasse kan true forsyningssikkerheden i takt med, at den grønne omstilling rulles ud.

"Det kommer til at kræve, at politikerne giver os en afklaring på, om vi skal udnytte den grønne overskudsvarme, om vi skal have mulighed for at investere i store varmepumper og dermed også i de teknologier, herunder biomasse, der skal til for, at vi samtidig kan opretholde forsyningssikkerheden," siger Kim Mortensen.

Synergi: Danmark skal minimum op på EU-niveau

Klimarådet påpeger desuden i rapporten på, at Danmark ikke lever op til EU-forpligtigelserne inden for energieffektivitet. Derfor anbefaler Klimarådet, at der igangsættes flere tiltag, hvilket selvsagt bakkes op interesseorganisationen for energieffektivitet.

Katrine Bjerre M. Eriksen, direktør i Synergi, fremhæver, at EA Energianalyse i sidste uge konkluderede, at Danmark kan spare op til 40 mia. kr. i afledte effekter ved at energieffektivisere.

"Det må være en bunden opgave for regeringen at finde ud af, hvordan vi kommer billigst muligt i mål med vores klimaambitioner, og her spiller energieffektivitet en afgørende rolle. Klimarådet lægger i deres nye statusrapport fortsat vægt på, at energieffektivitet er et vigtigt element for at sikre en samfundsøkonomisk omstilling for danskerne," siger direktøren i en pressemeddelelse.

 

Spar Nord vil gøre det helt grønt at køre i diesel- og benzinbiler

Truck-fight: Ford udfordrer Tesla til "en mere lige kamp"

Flertal tegner sig for billige elbiler efter 2020

FDM: Nye elbil-afgifter vil udløse 100.000 ton CO2

Nyt studie: En elbil skal køre 219.000 km, før den er lige så ren som en dieselbil

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere