Første danske batteritog kører til næste år

Pendlere i Nordsjælland og i det nordlige Vestjylland får snart glæde af batteridrevne tog.
Foto: Mikkel Hørlyck/Ritzau Scanpix
Foto: Mikkel Hørlyck/Ritzau Scanpix
AF JYLLANDS-POSTEN FORMIDLET AF RITZAU

I slutningen af 2020 og i starten af 2021 kommer Danmarks første batteridrevne tog i drift. Det skriver Jyllands-Posten.

Transportminister Benny Engelbrecht har indgået et samarbejde med regionsrådsformændene i Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Midtjylland om at indsætte batteritog på to strækninger som et forsøg.

Batteritogene kommer til at køre på strækningen Helsingør-Hillerød i Nordsjælland og på Lemvigbanen i det nordlige Vestjylland. Parterne skal i første omgang ikke investere penge i batteritogene, men i stedet får leverandører i løbet af forsøgsperioden mulighed for at vise deres tog frem i den daglige drift.

Transportministeren mener, at der er store fordele ved batteritog. Dels er det en gevinst for klimaet, og dels kan batteritog løse udfordringen, som særligt mindre jernbaner oplever med at gå fra diesel til el, mener han.

"Jeg håber, at vi kan konstatere, at det er en meget enkel måde at lave en omstilling til langt mere klimavenlige tog. Det her kan være et vigtigt bidrag til at reducere CO2-udledningen på jernbanen. Hvis det er en så god løsning, som meget tyder på, er det i forhold til den grønne omstilling en lavt hængende frugt, der skriger på at blive plukket," siger Benny Engelbrecht til Jyllands-Posten.

Han håber at se batteritog på danske skinner allerede i midten af næste år.

Initiativet til forsøget med batteritog sker på baggrund af en analyse om mulighederne for kørsel med batteritog i Nordvestsjælland. Valget af Lemvigbanen er truffet, fordi man lokalt har vist interesse i at udskifte dieseltog med netop batteritog, og det vil ministeriet imødekomme.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Jyllands-Posten.)

FDM: Nye elbil-afgifter vil udløse 100.000 ton CO2

Nyt studie: En elbil skal køre 219.000 km, før den er lige så ren som en dieselbil 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også