Efter succesfuld test: Bybusserne i København skal køre på el inden 2025

I to år er elbusser blevet testet på linje 3A. 92 procent af passagererne er tilfredse. Nu sætter Københavns Kommune skub i omlægningen til busser drevet på el.
Foto: Volvo, pressefoto
Foto: Volvo, pressefoto
AF TV2 LORRY

Renere luft og mindre støj har været to rigtig gode argumenter for at udskifte de velkendte dieselbusser med elbusser på de københavnske veje.

Derfor har Københavns Kommune, Movia og energiselskabet E.ON de sidste to år testet to elbusser på linje 3A, der kører mellem Nordhavn og Valbyparken.

Testforsøget viser ifølge kommunen, at elbusser er en rigtig god idé - så god, at kommunen nu vil gå i gang med at udskifte flåden af bybusser, så de fremover kører på el.

"Alle Københavnere skal kunne trække vejret uden risiko for at få luftsygdomme. Derfor investerer vi massivt i omlægningen af trafikken, så den kører på grøn energi. Det er vores mål at skifte hele busflåden i København ud til nogle, der hverken støjer eller forurener og i stedet kører på grøn energi," siger overborgmester Frank Jensen fra Socialdemokratiet til TV 2 Lorry.

I december bliver buslinjerne 2A og 18 som de første omdannet til udelukkende at betjenes af elbusser. Efter planen skal de sidste dieseldrevne busser i byen udfases senest i 2025.

Testresultaterne fra forsøget på linje 3A viser, at 82 procent af chaufførerne og 92 procent af passagererne var tilfredse med elbusserne. Og det glæder overborgmester Frank Jensen.

"Jeg er super glad for, at vi nu har lavet en test, der viser, at folk er tilfredse med elbusserne. Der er selvfølgelig nogle ting, der skal rettes, men det er jo derfor, det er en test," siger han.

Støjniveauet er også blevet bedre. Sammenlignet med dieselbusserne på linjen er dobbelt så mange passagerer meget tilfredse med støjniveauet i elbusserne.

En af udfordringerne som testen afslørede havde med opladningen at gøre. Når der er snavs og skidt på bussens tag kan det nemlig tage ekstra tid at få opladet bussen. Bussen skal nemlig oplades via en arm på taget.

"Det som chaufførerne har tilkendegivet, det er, at nogle gange så er de lidt langsommere til at lade end det, der var forudsat ved busplanlægninger og ruteplanlægninger. Det skal selvfølgelig korrigeres, så man har sikkerhed for, at de børnesygdomme der har været, de ikke er her, når vi ruller det her ud i stor skala," siger overborgmesteren.

Med indvielsen af Københavns første "rene" elbuslinjer, 2A og 18, vil hele 15 pct. af byens bustrafik køre på el.

Når alle dieselbusser er udskiftet med grønne elbusser, vil det spare københavnerne for mere end 26.690 tons CO2, 25.600 kg NOx og 170 kg forurenende partikler.

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF TV2 LORRY ****

Roskilde satser på klimabusser: Vi skal være modige

Krav om CO2-frie busser i Nordjylland  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jade Gao

Kina strammer grebet om eksport af sjældne jordarter

For abonnenter

Læs også