Maersk Drilling har i mere end to år haft luppen på udgifterne og iværksat flere spareprogrammer for at tilpasse sig det svækkede marked for borerigge og -skibe.
Kunderne begyndte for flere år siden at bremse op i investeringerne, og siden er dagsraterne på nye kontrakter styrtdykket, mens flere og flere rigge står uden arbejde. I februar 2015 blev der blæst til spareplan, og det er fortsat på dagsordenen hos Maersk Drilling.
"Vi arbejder fortsat på at reducere vores omkostninger, og det har vi også gjort i første kvartal," fortæller den nye chef for divisionen, Jørn Madsen, til Ritzau Finans oven på torsdagens kvartalsregnskab.
Selv efter to år med konstant sparefokus vil det fortsat være muligt at komme lavere ned på udgiftsposterne, forsikrer han.
"Det er jeg sikker på. Når man først kommer i gang med sådan noget, så bliver det en måde at leve på, at man dag ud og dag ind kan blive ved med at finde nye besparelser," siger Jørn Madsen og nævner, at der blandt andet er skruet ned på antallet af besætningsmedlemmer på boreriggene, selv når de er i arbejde.
I årsregnskabet for 2016 i februar forlød det, at Maersk Drilling havde sparet omkring 20 pct. på to år og nået alle mål for det tidligere program, men at der fortsat skulle findes mere. I første kvartal i år var der skåret 5 pct. i forhold til året før.
Besparelserne kan dog ikke forhindre kraftige fald i overskuddet hos divisionen, da en større og større andel af flåden står uden arbejde. Overskuddet faldt næsten 80 pct. til 48 mio. dollar i første kvartal, og afkastmålet, ROIC, var nede på 3,0 pct. og dermed langt fra selskabets traditionelle mål om 10 pct.
Men med det deprimerede marked giver det heller ikke mening at arbejde med de mål længere for Maersk Drilling, der i stedet sammenligner sine resultater med konkurrenternes.
"Vi bliver målt på parametre som oppetid, driftsindtjening og selvfølgelig sikkerhed. Der mener jeg, at vi ligger ganske glimrende og i toppen, når det gælder den finansielle performance," siger Jørn Madsen.
Samlet set var Maersk Drillings flåde af 24 rigge og skibe i brug 62 pct. af tiden i første kvartal - et fald fra 83 pct. fra året før - på grund af de mange ledige enheder. Kontraktdækningen for resten af året lyder på 57 pct., og for 2018 falder den til 46 pct.
Mærsk-CFO: Arbejder hårdt for at finde rette hjem til oliedivisioner
Mærsk-analytikere: Pæne takter på olien viser god styring af udgifter
Olieforretningen i Mærsk buldrer frem
Avis: Maersk Drilling er i problemer