Mærsk-CFO: Arbejder hårdt for at finde rette hjem til oliedivisioner

Lysten til at tale om, hvad der skal ske med energidivisionen i Mærsk er ikke stor. Men direktøren fortæller, at der knokles for at finde en løsning.
AF RITZAU FINANS

Der er intet nyt i A.P. Møller-Mærsks kvartalsregnskab om fremtiden for de fire olierelaterede divisioner, som på sigt ikke længere skal være en del af Mærsk-gruppen.

Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Supply Service og Maersk Tankers blev i efteråret 2016 udpeget som uønskede, og der skal inden udgangen af 2018 findes nye strukturelle løsninger - frasalg, børsnoteringer, joint ventures eller lignende - for de divisioner, som indtil videre er samlet under paraplyen Maersk Energy.

"Der bliver arbejdet utroligt hårdt bag lukkede døre på at finde de rette hjem til de fremtidige energiforretninger, men det er ikke noget, vi kan kommentere. Vi glæder os til at fortælle om de rette løsninger, når de falder på plads, men der er ikke faldet noget på plads endnu," fortæller Mærsks finansdirektør, Jakob Stausholm, til Ritzau Finans.

Beslutningen er taget for at fokusere Mærsks investeringer og indsats på transport- og logistikområdet, hvor selskabet tror, at det har størrelsen og ekspertisen til at levere de bedste afkast til aktionærerne. Her er der lagt en ny strategi om at knytte containerrederiet Maersk Line, havnedivisionen APM Terminals, speditøren Damco, slæbe- og bjerningsrederiet Svitzer samt containerproducenten Maersk Container Industry endnu tættere sammen.

"Vi har gjort gode strategiske fremskridt med at integrere Transport & Logistics-forretningerne, og vi begynder at se synergierne komme - primært mellem Maersk Line og APM Terminals samt mellem Maersk Line og Maersk Container Industry," fortæller Jakob Stausholm.

Selv om de fem divisioner nu skal arbejde tættere sammen, kommer det formentlig ikke til at betyde rebranding af divisionerne, der for år tilbage blev givet forskelligt klingende navne, farver og grafiske udtryk for at fremstå som selvstændige virksomheder over for kunderne.

"Vi har en god tradition for at arbejde med forskellige brands - Maersk Line opererer eksempelvis allerede med forskellige varemærker: vi har Seago, MCC, Sea-Land, Safmarine og Maersk Line."

"Med de forskellige brands kan vi levere de kundeoplevelser, som vi søger, så vi har god erfaring med multi-branding, og det står ikke i vejen for, at vi kan levere synergieffekter," understreger Jakob Stausholm.

Mærsk-analytikere: Pæne takter på olien viser god styring af udgifter

Olieforretningen i Mærsk buldrer frem

 Avis: Maersk Drilling er i problemer

Lundin øger omsætningen vildt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også