Mens toppen i Maersk Gruppen netop har afsluttet et omfattende arbejde med at tegne de brede linjer for fremtiden for koncernen, så begynder nu et nyt, hårdt arbejde. Nu skal man nemlig stå på mål for beslutningen om at splitte det enorme konglomerat op i to dele, og allerede nu melder en aktør sig klar til at få en forklaring fra selskabet.
Moodys meddeler tirsdag aften dansk tid, at man i den kommende tid vil overveje at nedgradere sit syn på koncernens gæld.
"Vi har placeret vores rating af Maersk i kategorien for en mulig nedgradering, fordi vi mener, at deres diversificering vil blive markant mindre ved at have udskilt selskabets energidivision, der har stået for 62 pct. af driftsresultatet (EBITDA) i første halvår," konstaterer bureauets Maersk-analytiker Maria Maslovsky og forklarer, at trækket "sandsynligvis" vil resultere i en nedgradering.
Hvis det sker, så vil Moodys fortælle verdens investorer, at de mener, at Maersks gæld er blevet mere usikker. Det kan andet betyde, at man skal betale mere for sine lån.
Moodys har i øjeblikket udstyret Maersk med den fjerde bedste kategori af sine ratings - Baa1. Det kan nu blive til Baa2.
Moodys uddyber, at beslutningen i høje grad vil afhænge af to ting. Dels hvor stor en del af koncernens gæld, der bliver placeret i transportdivisionen, og dels ejerandelene i det resterende energiselskab - heriblandt salgsrygtede Maersk Oil.
Med andre ord bliver det afgørende for Maersk, om man kan give Maersk-analytikerne i selskabet en overbevisende forklaring på de synergieffektier, man forventer at stå med i den omkalfatrede transportforretning.
Moodys forventer at være klar med en dom over Maersks kreditvurdering i december.
Maersk Gruppen oplyser til EnergiWatch, at man ikke kommenterer på ratingen.
Mærsk-familien holder fast i olien, når virksomheden slipper taget
Maersk Energy skudt til hjørne i to år
Medie: Fælles olieløsning øjnes for Dong og Maersk
Maersk Drilling skal rive borerigge ned