Analytiker: Salg af Oil kan øge aktieværdi med 1700 kroner

Det er nærliggende, at et af de andre store olieselskaber i Nordsøen kan overtage Maersk Olis andel, mener analytiker i Fearnley.
RITZAU FINANS

Lykkes det A.P. Møller-Mærsk at frasælge sine olieaktiviteter, kan det øge Mærsk-aktiens værdi betydeligt. Blandt de mulige købere kunne være energiselskaber, som i forvejen henter olie op af Nordsøen.

Det vurderer Jonathan Staubo, der er analytiker i Fearnley Securities. Han mener, at Mærsks nye strategi om at opdele koncernen i to forretningsområder og planen om at skille sig af med alle olierelaterede forretningsenheder er positiv.

"Mærsk kan frigøre ekstra kapital og får også bedre værdisættelse på de bider, som de efterhånden kommer til at frasælge. Alene frasalget af Maersk Oil kan, hvis de får en tilsvarende værdisættelse som hos peers, betyde en øgning i værdien af Mærsk på omkring 1700 kr. per aktie," siger Jonathan Staubo til Ritzau Finans.

De olierelaterede enheder består ud over Maersk Oil af Maersk Drilling, Maersk Supply Service og Maersk Tankers, som indtil videre er blevet samlet i en ny energidivision. Den anden nye division skal rumme koncernens transport- og logistikenheder. Opdelingen er ifølge den norske analytiker i høj grad som forventet.

"Det er nok også grunden til, at aktieudviklingen ikke har været mere positiv. Den er steget over de seneste uger. Så det virker som om, at markedet allerede har indpriset en del af det her," påpeger Jonathan Staubo.

Skulle Mærsk have vovet lidt mere og forsøge at skabe endnu mere værdi på kortere sigt, skulle strategien ifølge Fearnley-analytikeren have budt på et frasalg fra transport- og logistikdivisionen.

"Når man ser på værdisættelsen af selskabet, kunne man nok have opnået et større løft ved at skille sig af med Terminal-forretningen, når man sammenligner med peers. Men det er jo en del af kernefokus, specielt for at holde marginerne hos Maersk Line oppe," pointerer Jonathan Staubo.

Tilbage til fremtiden

Fearnley-analytikeren anser den nye strategi som et skridt mod - eller tilbage om man vil - til det, der har været Mærsks historiske hovedforretningsområde.

"Det giver i og for sig mening, og kan de samtidig opnå synergieffekter, hjælper det selvfølgelig også. Det bliver spændende at se, hvilken type selskab de kan få sat op, og hvad de kan levere på – herunder om de kan fastholde deres position som ledende containerrederi," mener Jonathan Staubo.

Netop Mærsks containerben og største forretningsområde, Maersk Line, har i den seneste tid været presset af ekstremt lave fragtrater.

"De har klaret at levere gode marginer selv i et dårligt marked. Vi tror, at markedet vil begynde at bedre sig, og så vil det fremover se positivt ud for Mærsk," fremhæver Jonathan Staubo.

Det er dog ikke alene lave fragtrater, som er en udfordring for Mærsk. Også olieprisen har i stykke tid været presset ned til niveauer, hvor det kan være svært at gøre det rentabelt at udvinde råvaren fra vanskelige geografiske områder som Nordsøen. Et spørgsmål er derfor i hvilket tempo og ikke mindst til hvem, Mærsk kan frasælge sin olieaktiviteter.

"Det er nærliggende, at det vil være nogle af de andre store selskaber, som opererer i Nordsøen. Det er der, Mærsk har opereret i størst grad og har mest ekspertise. Det kunne også være selskaber, som gerne vil ind i Nordsøen og har brug for ekspertise der," spekulerer Jonathan Staubo.

Han vil ikke pege på konkrete selskaber. Men blandt de energiselskaber, som i forvejen er aktive i Nordsøen, er Statoil, Shell og Lundin.

Torsdag middag stiger Mærsks B-aktie med 1 pct. til 10.000 kr. efter at have været løftet med over 3 pct. kort efter meddelelsen om opsplitningen.

Fearnley Securities har en købsanbefaling af Mærsk-aktien og et kursmål på 11.500 kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også